Lees meer over het leven aan boord bij Friendship Cruises

Kan ik tijdens de reis excursies maken en hoe regel ik dat?
Tijdens elke riviercruise is het mogelijk om deel te nemen aan excursies waarin lokale gidsen u meenemen om de sfeer en cultuur van uw bestemming in optima forma te ervaren. De excursies verschillen in zwaarte, de indicatie en de uitleg hiervan staat altijd vermeld bij het excursieprogramma van de betreffende reis.

Voor het boeken van de excursies zijn verschillende mogelijkheden:
- U boekt de excursies direct bij de boeking van uw cruise
- U boekt de excursies aan boord bij de cruiseleader
- U boekt de excursies aan boord bij de Cruise Director (dit laatste is in het geval u een individuele reis maakt zonder cruiseleader van Friendship Cruises)

Zijn er faciliteiten aan boord om mijn kleding te laten wassen?
U heeft de mogelijkheid gebruik te maken van laundry service op onze schepen. Vraagt u hiernaar bij de receptie als u aan boord bent. 

Mag ik roken aan boord? 
U mag alleen roken op de daarvoor aangegeven plaatsen. Het is niet toegestaan te roken in uw kamer. 

Hoe kan ik aan boord betalen?
U kunt altijd betalen met uw creditcard en met cash. Vanwege de huidige omstandigheden rondom het coronavirus gaat de voorkeur op dit moment uit naar betalingen met uw creditcard. Op sommige schepen is het ook mogelijk om pinbetalingen te doen, informeert u hiernaar bij onze specialisten.

Ik heb een visuele beperking / ik ben slechthorend, kan ik mee aan boord?
Wanneer dit het geval is, vragen wij om contact met ons op te nemen. In veel gevallen is het mogelijk om mee op reis te gaan wanneer er iemand meegaat die u aan boord kan begeleiden. Wij informeren graag voor u naar de mogelijkheden bij de rederij. 

Is er internet aan boord beschikbaar?
De schepen waar Friendship Cruises mee vaart beschikken over internet. De afspraken hierover verschillen per rederij. In sommige gevallen is internet bij de prijs inbegrepen, op andere schepen worden voor het gebruik van internet extra kosten berekend. In landen die lid zijn van de Europese Unie kunt u veelal gebruikmaken van het netwerk op uw mobiele telefoon zonder dat dit u extra geld kost.

Maakt u een cruise uit ons aanbod met wereldwijde riviercruises, dan is er op de schepen veelal gratis wifi beschikbaar of kunt u gebruikmaken van internetverbinding in de gemeenschappelijke ruimtes. Dit staat ook altijd vermeld bij de informatie over uw betreffende reis op de website.

Ik heb dieetwensen, kan daar rekening mee worden gehouden?
Dit kan absoluut, geeft u bij boeking van uw reis uw dieetwensen aan ons door.

Mag ik alcohol meenemen aan boord?
Het is helaas niet toegestaan uw eigen consumpties aan boord te nuttigen. U kunt gebruikmaken van het alcoholische aanbod aan boord van onze schepen.

Mag ik een rolstoel / rollator meenemen aan boord en deze gebruiken?
Alleen wanneer u ons bij reservering heeft laten weten dat u van een opvouwbare rolstoel of rollator gebruikmaakt, mag deze mee op reis. Het meenemen van een elektrische scootmobiel is sterk afhankelijk van de regels per rederij en onder voorbehoud. Het aantal toegestane rolstoelen / rollators is per afvaart strikt gelimiteerd in verband met de veiligheid aan boord en het comfort voor de medereizigers, zodat u verplicht bent om dit bij boeking aan ons te melden.

Meldt u dit niet, dan kan dit te allen tijde het ontbinden van de reisovereenkomst tot gevolg hebben, zonder recht op restitutie. De gebruiker moet self-supporting zijn. Vanwege voorgenoemde redenen is het niet toegestaan om de rolstoel, scootmobiel of rollator aan boord te gebruiken, deze wordt voor u geparkeerd op het Zonnedek. Zodra u ergens aan wal gaat, staat deze uiteraard weer tot uw beschikking. Neemt u een rollator of rolstoel mee op reis, dan is het niet mogelijk om vooraf (een) excursie(pakket) te boeken. Wilt u met uw rolstoel of rollator deelnemen aan een excursie, vraag dan even aan de bemanning of die excursie ook bij u past. Dat voorkomt teleurstellingen. Een elektrische rolstoel is in het geheel niet toegestaan.

Wat is het richtbedrag aan fooien?
Het geven van een fooi is niet verplicht. Tijdens uw riviercruise staan er ongeveer 30-40 bemanningsleden dag-in dag-uit voor u klaar. De rederij van het schip waarmee u vaart zal u aan het einde van de reis vragen om een fooi te geven. Veel passagiers weten niet hoe groot zo’n fooi mag zijn. Omdat er hierdoor onduidelijkheid ontstaat, geven wij u graag door wat onze richtlijnen zijn voor onze Europese cruises: ca. € 7,- per gast per dag is een prima gebaar. Voor onze wereldwijde cruises staat de richtlijn vermeld bij de desbetreffende reis.

Wat is de boordtaal?
Voor onze luxe riviercruises werken we samen met internationale rederijen. Voor alle rederijen, of dat nu Nederlandse, Duitse of Zwitserse rederijen zijn, geldt dat de bemanning steeds meer bestaat uit mensen uit o.a. Roemenië, Indonesië, Filippijnen en steeds minder uit Nederlandse bemanning. In Nederland zijn helaas geen mensen meer te vinden die op een luxe hotelschip willen werken. Op de meeste schepen zijn er nog wel 1 of 2 Nederlandssprekende bemanningsleden aanwezig. Deze internationale bemanning is heel vriendelijk, heeft een goede dienstverlenende instelling en wilt u alle mogelijke service geven aan boord, daarnaast doet ze ook haar best om Nederlands te spreken. Mocht u nu tegen een taalprobleem aan lopen in het restaurant of in uw cabine, schroom dan niet even contact op te nemen met uw cruiseleader, want hij / zij kan u hierbij zeker assisteren.

De taal waarin aan boord mededelingen worden gedaan, is doorgaans Duits of Engels. Indien het schip geheel voor Friendship Cruises passagiers is gereserveerd, zullen mededelingen in het Nederlands worden gedaan.

Wat is de dresscode?
Uiteraard is de kledingkeuze afhankelijk van het jaargetijde waarin u op reis gaat. Wij raden u aan om comfortabele casual kleding mee te nemen. Wanneer u in de zomer op reis gaat, vergeet dan niet ook wat warmere kleding mee te nemen voor de wat koelere dagen en avonden. Voor zonnige dagen is het raadzaam een zonnebril of een zonnehoed bij u te hebben. Goede, gemakkelijk zittende (wandel)schoenen kunnen goed van pas komen bij een excursie of bezoek aan een stad.

Tijdens de diners aan boord kunt u informeel gekleed gaan. Badkleding, korte broeken en dergelijke worden echter tijdens de maaltijden in het restaurant niet op prijs gesteld. Tijdens het feestelijke Captains Dinner stelt de bemanning van het schip het op prijs wanneer u formeel gekleed gaat. Hierbij kunt u denken aan het ‘tenue de ville’. Voor een dame kunt u denken aan een nette rok of pantalon met een blouse of blazer. Voor de heren geldt dat zij een nette pantalon met overhemd dragen en eventueel een stropdas. Een kostuum voldoet uiteraard ook, maar hoeft zeker niet. Het Captains Dinner is geen galadiner, galakleding is dus ook niet van toepassing, maar het mag natuurlijk best iets feestelijks zijn. Tijdens een Kerstcruise hebben de diners doorgaans nog een extra feestelijk karakter. Houd u hier alstublieft rekening mee bij het inpakken van uw koffer.

Kan ik een tafel reserveren in het restaurant?
Uw wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar zijn gemaakt, worden door onze organisatie doorgegeven aan de betreffende relatie. Wij kunnen deze echter niet garanderen. Ook het feit dat u via internet bij boeking preferenties kunt opgeven, betekent zoals gezegd geen garantie. In veel gevallen zijn wij en u afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener. De eventuele meerkosten voor het realiseren van de preferentie dient u vaak ter plaatse af te rekenen.
Bovenstaande geldt ook voor een 2-persoonstafel in het restaurant. Vooral bij een volledige bezetting is er vaak niet voldoende ruimte om 2-persoonstafels te creëren.

Hoe is de tafelindeling aan boord geregeld?
Voor onze gasten hebben we nadrukkelijke voorkeur voor een vrije tafel-indeling. De gasten kunnen zelf kiezen bij wie ze aan tafel gaan zitten. Veel passagiers geven aan niet gebonden te willen zijn aan een vaste indeling. Ze maken graag met meer mensen kennis en willen niet de hele reis ‘vastzitten’ als het niet zo klikt met tafelgenoten. Uiteraard begrijpen we dat het voor de bediening gemakkelijker is om te werken met een vaste tafelindeling vanwege de (dieet)wensen van de passagiers. De vrije tafelindeling kan derhalve ook als volgt georganiseerd worden: een vaste tafelindeling per dag. Men kiest ’s morgens een plaats bij het ontbijt. Waar men ontbijt, daar luncht en dineert men ook. De volgende dag kan men weer een andere tafel kiezen.

Friendship Cruises reserveert graag een aparte tafel in het restaurant voor haar cruiseleader en medewerkenden. Zo kan de reisleiding overleg plegen tijdens de maaltijden. De voorkeur gaat uit naar een centrale tafel, zodat de reisleiding ook de groep kan overzien.



Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.