Bekijk de laatste update Coronavirus van Friendship Cruises

Update Coronavirus Friendship Cruises
Laatst gewijzigd: 15/04/2021

Veilig en vertrouwd op reis
Nu er in Nederland en wereldwijd volop wordt gevaccineerd gloort er weer licht aan het einde van de tunnel. De grenzen gaan open. We kunnen weer op reis. We hebben de belangrijkste informatie voor u op een rijtje gezet.

De verwachting is dat de spelregel om een land wel of niet te mogen bezoeken, afhangt van 1) of u wel of niet bent ingeënt of 2) of u beschikt over een recente negatieve PCR testuitslag. Het is de verantwoording van de passagier dat hij naast de bestaande reisdocumenten (paspoort of ID-kaart) over medisch geldige reisdocumenten beschikt.

Heeft u reisplannen voor 2021/2022?
Momenteel zijn wij druk bezig met het samenstellen van een brochure voor reizen in 2021. Ons aanbod kunt u al bekijken op onze website. Het is een prachtig portfolio met de meest luxe riviercruises, daar Friendship Cruises dé luxe riviercruisespecialist is in Nederland. Wellicht heeft u al interesse in een bepaalde rivier? Schroom dan niet en bel één van onze riviercruise-specialisten via 088 – 13 07 300. Zij adviseren u graag over de reis van uw voorkeur.

Wacht u liever nog even om definitief te boeken maar heeft u wel interesse mee te gaan wanneer het weer kan?
Dan adviseren we u een optie af te sluiten voor de reis van uw voorkeur. Neemt u gerust even contact op met een van onze riviercruisespecialisten op 088 – 13 07 300. Zij noteren uw naam graag als optie op één van onze cruises. Het verplicht u nog tot niets, maar tegelijkertijd bent u er wel zeker van dat u mee kunt. De ervaring leert ons dat de mooiste kamers en suites vaak als eerste worden geboekt.

Ik heb een reis geboekt. Welke maatregelen zijn van toepassing en wat moet ik doen?
U dient sowieso te beschikken over een geldig reisdocument. Afhankelijk van de bestemming kan dat een ID-kaart of een geldig paspoort zijn. In en na coronatijd mogelijk ook een bewijs van vaccinatie of negatieve PCR-test. Momenteel zitten we wereldwijd in de vaccinatiefase. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen de maatregelen uitgebreid dan wel versoepeld worden. De client blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van de juiste reis- en gezondheidsdocumenten.

Wat moet ik doen als ik niet meer op reis wil en dus annuleer?
In het geval de client annuleert gelden de annuleringsvoorwaarden. Indien de reisorganisatie de reis annuleert, ontvangt u de betaalde reissom retour. Voor de specifieke voorwaarden verwijzen wij u naar de desbetreffende reis op onze website.

Welke maatregelen kan ik verwachten tijdens mijn reis?
Ontspannen genieten tijdens uw luxe vaarvakantie, daar gaat het om! 50 jaar ervaring met riviercruises leert ons hoe we moeten omgaan met de coronamaatregelen. Veel (on)zichtbare maatregelen zijn door ons doorgevoerd:
• Bij terugkomst aan boord handen desinfecteren
• Meerdere keren per dag worden alle openbare ruimtes (incl. trap- en armleuningen, deurkrukken, liften etc.) gedesinfecteerd
• De badkamer in uw kamer wordt meerdere keren per dag schoongemaakt en gedesinfecteerd door dezelfde medewerker
• Terwijl u aan boord gaat en welkom wordt geheten bij de receptie, wordt uw koffer gedesinfecteerd en naar uw kamer gebracht
• De sleuteloverhandiging bij de receptie is coronaproof
• De bestelde drankjes worden door de kelner persoonlijk bij u aan tafel geserveerd
• Dagelijks wordt uw lichaamstemperatuur gescand
• Indien de 1,5 meter (bijv. tijdens het wandelen) aan boord niet gerealiseerd kan worden is het dragen van een mondkapje verplicht, echter zodra u aan tafel zit, in de salon gezellig een kopje koffie drinkt of tijdens uw verblijf in uw kamer of suite mag het mondkapje worden afgedaan. Op het Zonnedek is geen mondkapje nodig.
• Indien de 1,5 meter aan boord op bepaalde locaties niet gerealiseerd kan worden, wordt u geattendeerd op de looproutes met eenrichtingsverkeer.

We hanteren spelregels wanneer dat nodig is. Wij doen ons best u in de reisbescheiden, die u 10 dagen voor vertrek ontvangt, hier zo uitgebreid mogelijk over te informeren. Zodra nieuwe informatie bekend is, actualiseren wij het protocol sowieso ook bij de desbetreffende reis op onze website.

Wat betekent het voor mij als Friendship Cruises mijn reis vanwege corona annuleert?
Wanneer Friendship Cruises de reis annuleert, bent u uw geld niet kwijt. Voor alle reizen die u in 2021 boekt geldt: u krijgt de door u betaalde reissom teruggestort op uw bankrekening (en géén voucher) in het geval dat uw reis vanwege coronamaatregelen geen doorgang vindt.

Is het wel verstandig om mijn aanbetaling of restantbetaling te doen zolang ik nog niet zeker weet of mijn reis doorgaat?
Het ziet er naar uit dat er deze zomer weer gereisd kan worden. We volgen de ontwikkelingen op de voet en zullen daar waar nodig gepaste maatregelen treffen. We vragen u om de normale betalingsvoorwaarden te hanteren, en uw aanbetaling of restantbetaling gewoon te voldoen conform de spelregels. De betalingsvoorwaarden staan immers los van de annuleringsvoorwaarden.

Ik heb nog een corona voucher van een geannuleerde reis in 2020. Wanneer kan ik mijn geld terug krijgen?
Als de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven, is het mogelijk een verzoek voor restitutie bij ons in te dienen. Friendship Cruises neemt uw verzoek in behandeling en zal u zo spoedig mogelijk terugbetalen.

Mijn voucher verloopt bijna, wat nu?
U kunt uw SGR voucher binnen één jaar na uitgifte inwisselen voor een andere reis. De nieuwe vertrekdatum mag ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan. Indien u geen nieuwe reis hebt geboekt en dat ook niet van plan bent en uw voucher (binnenkort) verloopt, betalen wij het voucherbedrag automatisch uit. U wordt hierover schriftelijk geïnformeerd. Bent u van plan om in de toekomst nog wel een reis bij Friendship Cruises te maken maar kunt of wilt u nu nog niet boeken? Dan kunt u er ook voor kiezen uw SGR voucher om te zetten in een Reischeque met een nieuwe geldigheid van 2 jaar.

Heeft u nog andere vragen of wenst u advies?
Friendship Cruises heeft inmiddels meer dan 50 jaar ervaring. We kunnen u dus deskundig adviseren. Echter deze corona situatie is ook voor ons nieuw. Er zijn gelukkig positieve perspectieven. Er is immers een vaccin! We zien er naar uit dat er weer veilig en vertrouwd gereisd kan worden. U mag van Friendship Cruises verwachten dat we u zo goed mogelijk informeren. Wij actualiseren onze website dagelijks met nieuwe informatie.

Heeft u liever persoonlijk contact? Schroom dan niet en bel dan met een van onze riviercruise-specialisten op 088 – 13 07 300. We wijzen u graag de weg.

Friendship Cruises

Wendy Bogaard-Blokland
Teamleider Touroperating


Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.