Reisinformatie

Goed voorbereid op reis

Wat zijn de voordelen van een groepsreis van Friendship Cruises onder leiding van een cruiseleader? 
Voor veel van onze cruises geldt dat u reist in een Nederlands gezelschap van minimaal 25 personen en wordt begeleid door een Nederlandssprekende cruiseleader van Friendship Cruises. De cruiseleader spreekt uw taal en kent uw wensen. Hij of zij is uw aanspreekpunt en bij hem of haar kunt u terecht met al uw vragen en/of opmerkingen. Zij staan u met raad en daad terzijde, voorzien u van informatie over de excursies en dragen waar nodig zorg voor de vertaling.

Wat zijn  de voordelen van een individuele groepsreis? 
Voor enkele andere cruises in ons aanbod geldt dat wij deze aanbieden op individuele basis. Wanneer u graag zelfstandig reist, niet afhankelijk wilt zijn van een groep en uw talen spreekt, dan is een individuele groepsreis echt iets voor u. U reist in een gezelschap van ca. 4 tot 10 Nederlandse passagiers zónder Friendship Cruises cruiseleader. Bij aankomst aan boord sluit u zich aan bij het internationale gezelschap. Uw aanspreekpunt aan boord is de Cruise Director. Bij hem of haar kunt u met al uw praktische vragen terecht. Excursies boekt u vooraf bij boeking of aan boord. Excursies worden begeleid door lokale Engelse of Duitssprekende gidsen. Bij meer dan 25 personen reist er alsnog een cruiseleader van Friendship Cruises met u mee. 

Reisbescheiden
De benodigde reisbescheiden zullen in de regel uiterlijk tien dagen voor vertrek aan de deelnemer worden opgestuurd.

Is uw transfer inbegrepen?
Uw transfer is inbegrepen als dit specifiek bij de door u geboekte reis staat vermeld.

Inscheping in Nederland
Onze riviercruises die beginnen in Nederland, starten in Rotterdam, Amsterdam of Arnhem. Kiest u ervoor om met eigen vervoer naar het schip te gaan, dan raden wij u aan uw auto te parkeren in een parkeergarage of op een officiële parkeerplaats. Parkeren aan de kade wordt afgeraden in verband met de mogelijkheid van hoge waterstanden. Wij adviseren u graag als volgt. 

Arnhem
De inscheping in Arnhem vindt doorgaans plaats aan de Rijnkade tussen de John Frostbrug en de Nelson  Mandelabrug of aan de Nieuwekade even boven de John Frostbrug. Hier kunt u gebruik maken van de parkeergarages in de omgeving:
- Parkeergarage Q-park Broerenstraat;
- Parkeergarage Musis, Velperbinnensingel;
-Parkeergarage Rozet, Langstraat

Rotterdam
Wanneer de inscheping plaatsvindt aan de Boompjeskade adviseren wij u te parkeren in één van de parkeergarages in de omgeving:
- Parkeergarage Burg. van Walsumweg;
- Parkeergarage Westblaak, Hartmansstraat 35;
- Parkeergarage Willemsplein 2;
- Parkeergarage World Port Center, Wilhelminakade 981.
De inscheping kan ook plaatsvinden aan de Piet Smitkade. U kunt dan gebruik maken van parkeergarage Verande, Siem Heidenstraat 6.  

Amsterdam
De inscheping vindt in de regel plaats aan de Piet Heinkade, Ruijterkade of Javakade. Hier is geen parkeergelegenheid. Mocht uw uw auto willen parkeren voor de duur van de reis, dan adviseren wij u dat te doen in één van de parkeergarages in de omgeving, bijv. Parking Centrum Oosterdok, Oosterdoksstraat, 150.  

Inscheping in het buitenland
Indien de inscheping in het buitenland plaatsvindt, reist u via een centraal opstappunt in Nederland. Voor de Donau- en Rijncruises zijn dat Veenendaal of Babberich en voor de Seine- en Rhônecruises zijn dat Gilze of Rotterdam. Graag geven we u wat meer informatie over de parkeermogelijkheden. 

Gilze-Tilburg, hotel Van der Valk: u kunt hier uitsluitend parkeren wanneer u hier de avond voor vertrek een overnachting boekt. Datzelfde geldt ook voor Hotel van der Valk in Veenendaal. Wanneer u daar niet logeert staat de hoteldirectie het niet toe dat u daar uw auto parkeert. Hotel Van der Valk maakt gebruik van een slagboom en een uitrijkaart. 

Station Veenendaal NS de Klomp; hier kunt u uw auto gratis parkeren voor de duur van de reis aan de Doktor Hoolboomweg. 

Babberich, restaurant 't Centrum: wanneer u met eigen vervoer naar Babberich reist kunt u hier voor de gehele duur van de reis uw auto parkeren tegen een kleine vergoeding van ca. € 2,50 per dag, ter plaatse contant te betalen (niet overdekt, eigen risico).

Rotterdam, Metrostation Capelsebrug; Bij Metrostation Capelsebrug kunt u uw auto gratis parkeren voor de duur van de reis (niet overdekt, eigen risico). 

U kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om u weg te laten brengen naar één van onze opstappunten. Tevens bieden wij ook Taxiservice aan. 

ANVR-busclassificatie en Keurmerk Busbedrijf
ANVR-organisatoren van busreizen hebben ten behoeve van de duidelijkheid voor hun reizigers afgesproken de belangrijkste kwaliteitsnormen van de touringcars standaard vast te leggen. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen Tourist Class, Comfort Class en Royal Class. Touringcars hebben voor alle drie de categorieën dubbele beglazing, toilet aan boord, koelkast en koffiezetapparaat, voetsteun, twee passagiersdeuren aan de rechterzijde, luchtvering, stereogeluidsinstallatie en airconditioning. ANVR reisorganisatoren houden zich aan het wettelijk verbod op roken in de bus. Voor de specifieke verschillen: www.sktb.nl. Voor rokers is er uiteraard gelegenheid tijdens de stops in de buitenlucht te roken. 

(Hand)bagage
Als reiziger bent u verplicht uw naam, woonplaats en vakantieadres zowel aan de binnenkant als op de buitenkant van de bagage te vermelden. Als uw bagage niet is aangekomen of beschadigd is geraakt, maakt u hier dan direct melding van. Kostbare artikelen en medicijnen (in hoeveelheden acceptabel voor de duur van de reis), moet u als handbagage vervoeren in verband met mogelijk verlies of een verlate aankomst van uw koffer en de geldende handbagagerestricties.


Bagagevrijdom
Voor riviercruises geldt vanwege veiligheidsvoorschriften en de beperkt beschikbare ruimte, dat u één koffer van maximaal 20 kg per persoon plus handbagage mag meenemen.

De Euro
In de volgende landen is de Euro wettig betaalmiddel: Andorra, België, Cyprus, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje en Vaticaanstad. In andere Europese landen accepteren ze vaak wel de Euro als betaalmiddel.

Vreemde valuta
Als u op reis gaat, hebt u zakgeld nodig. Met de Euro kunt u in de Eurozone terecht. In de overige landen betaalt u in de valuta van het land. Deze vreemde valuta kunt u bij uw bank of postkantoor bestellen. Denk ook even aan de landen waar u onderweg doorheen rijdt, of waar u een excursie gaat maken. Vaak kunt u in het buitenland in de grotere plaatsen gewoon geld met uw pinpas opnemen. U krijgt dan de valuta van dat land. Of u kunt geld wisselen. Voor het wisselen kunt u contant een bepaald bedrag aan Euro’s meenemen.

’s Lands wijs, ’s lands eer
Als u kiest voor een vakantie in het buitenland, betekent dit dat u tegelijkertijd kiest voor een kennismaking met een andere cultuur en traditie. Het is er anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van uw vakantie, maar ook een aspect om met uw vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Dat voorkomt veel onnodige teleurstelling.


Tijdens de reis


Excursies en activiteiten ter plaatse
Tijdens uw cruise gaat u regelmatig van boord. Er worden interessante excursies in de stad of omgeving voor u georganiseerd. Stuk voor stuk mooie en gezellige uitstapjes, die uw reis een meerwaarde geven. In uw reisbescheiden en aan boord wordt u uitvoerig geïnformeerd over het programma.
Excursies zijn niet bij de reissom inbegrepen. U kunt de excursies aan boord boeken en contant in euro's betalen. Bij veel reizen kunt u ook kiezen voor het excursiepakket. Dit pakket boekt en betaalt u direct bij reservering van uw cruise. Zo weet u precies waar u aan toe bent! Wanneer u geen gebruik maakt van het excursiepakket, kunt u de excursies ook los aan boord boeken. U geniet dan echter niet de voordeelprijs. Ook kunnen wij u niet garanderen dat er nog plaats is op alle excursies.  
Excursies worden veelal buiten onze invloedssfeer aangeboden. Plaatselijke agenten zijn aansprakelijk en verantwoordelijk voor de uitvoering van de uitstapjes. Lokale excursies zijn altijd onder voorbehoud van voldoende deelname en afhankelijk van seizoensinvloeden uitvoerbaar, maar kunnen ook om andere redenen geannuleerd zijn of worden. Wij nemen geen enkele aansprakelijkheid voor ter plaatse geboekte excursies of activiteiten.

Niet helemaal tevreden
Het kan gebeuren dat u tijdens uw reis een tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst constateert. Dit dient u z.s.m. aan boord te melden bij de betrokken dienstverlener en/of de reisleiding.  Wordt de tekortkoming niet opgelost, dan dient u direct contact met ons op te nemen. Geef ons de kans tijdens de reis het probleem op te lossen. Wacht niet tot thuiskomst, want dan plaatst u zichzelf en ons voor een voldongen feit. Indien u onverhoopt verzuimt een tekortkoming door te geven bij aanvang van het probleem en / of tijdens het verblijf, kan dit tevens betekenen dat u het recht op genoegdoening verliest, daar wij niet in de gelegenheid zijn gesteld een oplossing te bieden. Na uw reis kunt u binnen één maand na terugkeer eventuele tekortkomingen schriftelijk melden (zie verder artikel 12 van de ANVR-consumentenvoorwaarden).

Enquêteformulier
Wij blijven graag op de hoogte van de ervaringen van onze gasten. Aan de hand van uw mening worden reizen aangepast en nieuwe reizen ingekocht. Daarom ontvangt u van ons bij uw reisbescheiden een enquêteformulier met vragen over de reis, het schip, de excursies, etc. Het ingevulde formulier kunt u in gesloten envelop bij uw cruiseleader inleveren. Alvast hartelijk dank voor de moeite.


Uw hotelschip


Uw varend hotelschip

Friendship Cruises maakt gebruik van het betere materiaal. Wij varen met luxe en moderne hotelschepen. Het blijft echter wel een schip, dat betekent dat u altijd bijgeluiden zult horen in een sluis, van een boegschroef e.d. Wij varen met schepen die volgens de laatste techniek zijn gebouwd met zwevende machinekamers, die goed geïsoleerd zijn (afhankelijk van het bouwjaar); geen schroefassen, maar propellers, waardoor trilling tot een minimum beperkt wordt. Het is natuurlijk nooit zo rustig als bij u thuis in de huiskamer. Vaak moet u even wennen aan de nieuwe omgevingsgeluiden. Het is goed om daar rekening mee te houden, dan bent u er ook het snelst aan gewend.

Bemanning aan boord
Voor onze luxe riviercruises werken we samen met Internationale rederijen. Voor alle rederijen, of dat nu Nederlandse, Duitse of Zwitserse rederijen zijn, geldt dat de bemanning steeds meer bestaat uit mensen uit o.a. Roemenië, Indonesië, Filippijnen en steeds minder uit Nederlandse bemanning. In Nederland zijn helaas geen mensen meer te vinden die op een luxe hotelschip willen werken. Op de meeste schepen zijn er nog wel 1 of 2 Nederlands sprekende bemanningsleden aanwezig. Deze internationale bemanning is heel vriendelijk, heeft een goede dienstverlenende instelling en wil u alle mogelijke service geven aan boord, daarnaast doet ze ook haar best om Nederlands te spreken. Mocht u nu tegen een taalprobleem aan lopen in het restaurant of in uw cabine, schroom dan niet even contact op te nemen met uw cruiseleader, want hij / zij kan u hierbij zeker assisteren.

Uw (internationale) reisgezelschap aan boord
Friendship Cruises werkt samen met gerenommeerde internationale rederijen. Afhankelijk van de datum of het traject chartert Friendship Cruises het gehele schip of een gedeelte ervan. Indien Friendship over het gehele schip beschikt verblijft u met uitsluitend Nederlanderlandse passagiers aan boord. Uw deskundige Nederlandssprekende cruiseleader reist met u mee.
Het kan ook voorkomen dat Friendship Cruises een gedeelte van een hotelschip heeft geboekt. In dat geval maakt u uw cruise met bijvoorbeeld veertig, zestig of tachtig Nederlanders onder leiding van een deskundige Nederlandssprekende cruiseleader. De overige passagiers aan boord van uw hotelschip hebben bijvoorbeeld een Duitse, Engelse, Zwitserse, Amerikaanse, Franse, Australische of andere nationaliteit.
Kiest u voor een cruise op de Mississippi, Mekong of Irrawaddy of een andere individuele groepsreis (binnen of buiten Europa), dan reist u aan boord van uw hotelschip in een internationaal gezelschap. Vanaf een bepaald minimum aantal deelnemers wordt u begeleid door een deskundige Nederlandssprekende cruiseleader. Bent u benieuwd of uw reisgezelschap bestaat uit enkel Nederlanders of een internationaal reisgezelschap? Wij informeren u graag telefonisch (088-13 07 300) of via email (info@friendshipcruises.nl).

Kleding en dresscode aan boord
Uiteraard is de kledingkeuze afhankelijk van het jaargetijde waarin u op reis gaat. Wij raden u aan om comfortabele casual kleding mee te nemen. Wanneer u in de zomer op reis gaat, vergeet dan niet ook wat warmere kleding mee te nemen voor de wat koelere dagen en avonden. Voor zonnige dagen is het raadzaam een zonnebril of een zonnehoed bij u te hebben. Goede, gemakkelijk zittende (wandel)schoenen kunnen goed van pas komen bij een excursie of bezoek aan een stad. 

Tijdens de diners aan boord kunt u informeel gekleed gaan. Badkleding, korte broeken en dergelijke worden echter tijdens de maaltijden in het restaurant niet op prijs gesteld. Tijdens het feestelijke Captains Dinner stelt de bemanning van het schip het op prijs wanneer u formeel gekleed gaat. Hierbij kunt u denken aan het ‘tenue de ville’. Voor een dame kunt u denken aan een nette rok of pantalon met een blouse of blazer. Voor de heren geldt dat zij een nette pantalon met overhemd dragen en eventueel een stropdas. Een kostuum voldoet uiteraard ook, maar hoeft zeker niet. Het Captains Dinner is geen galadiner, galakleding is dus ook niet van toepassing, maar het mag natuurlijk best iets feestelijks zijn. Tijdens een kerstcruise hebben de diners doorgaans nog een extra feestelijk karakter. Houdt u hier alstublieft rekening mee bij het inpakken van uw koffer.

Ontspanning aan boord
In de comfortabele salon kunt u heerlijk ontspannen en genieten van het altijd wisselende en aan u voorbijtrekkende landschap. De bemanning staat voor u klaar om u te verwennen met een hapje of een drankje. Ondertussen zorgt de pianist voor gezellige muziek.’s Avonds wordt u in de salon van harte uitgenodigd om een dansje te wagen. Aan de gezellige bar kunt u nog tot later op de avond een breed scala aan drankjes bestellen. De barkeeper zorgt ervoor dat de sfeer gezellig is. Diverse schepen beschikken over een bibliotheek waar er verschillende boeken en gezelschapsspellen beschikbaar zijn voor gebruik. In de boordboetiek vindt u naast ansichtkaarten diverse kleine cadeautjes waarmee u het thuisfront of uzelf kunt verwennen. De faciliteiten verschillen per hotelschip. Op het ene hotelschip bevindt zich een binnenzwembad, sauna en solarium. Op een ander schip bevindt zich bijvoorbeeld een fitnessruimte. Een massage of een bezoek aan de kapper behoort soms ook tot de mogelijkheden. Het Zonnedek is eveneens een perfecte plek om te ontspannen. Vanuit uw ligstoel geniet u van de prachtige panorama’s die aan u voorbijtrekken of u speelt gezellig een potje schaak met levensgrote stukken. Soms is er zelfs een whirlpool op het Zonnedek. Hier kunt u echt genieten van de charme van een riviercruise in de frisse lucht. Aan u de keuze!

De maaltijden
Eet smakelijk
Wij besteden veel aandacht aan de verzorging aan boord. Alle maaltijden, zoals ontbijt, lunch en diner zijn van een voortreffelijke kwaliteit. Het begint al met een heerlijk ontbijtbuffet, maar dat is nog lang niet alles. Iedere avond wordt u een heerlijk diner geserveerd. Juist in de vakantie mag het best wat extra zijn. Iedere dag is het weer een verrassing. Reken maar dat de kok het u naar de zin maakt. Eet smakelijk!

Het ontbijt: ca. 07.00 – 09.00 uur
Het ontbijt aan boord is georganiseerd in ‘open zitting’. Dit houdt in dat u tussen de aangegeven tijden de maaltijd kan gebruiken. Er wordt u een heerlijk ontbijtbuffet geserveerd. U kunt naar eigen keuze het ontbijt samenstellen. U kunt kiezen uit: diverse soorten brood; muesli; diverse soorten beleg: ham, kaas, worst en zoetwaren; koffie, thee, melk, jus d’orange, yoghurt en eieren.

De lunch: ca. 12.30 – 13.30 uur
Tussen de middag wordt er een uitgebreide lunch, vaak in buffetvorm, geserveerd, meestal met een kop soep of een andere hartigheid.

Het diner: ca. 18.30 uur
’s Avonds wordt in het restaurant het diner geserveerd. Elke dag opnieuw weer een hoogtepunt, in de vorm van een dinerbuffet of een keuzediner. Op de laatste avond wordt er vaak een speciaal afscheidsdiner geserveerd; zo krijgt uw verblijf aan boord een extra feestelijk tintje.

Bidden aan tafel
Tijdens elke cruise bieden we u de gelegenheid tot een persoonlijk (stil) gebed voor de maaltijd. Dit vormt een vast punt bij de lunch en het diner.

Consumpties
Tenzij anders meegedeeld, zijn de consumpties, zoals alcoholische dranken of koffie, thee, fris e.d. die u zelf bestelt voor eigen rekening. Het betalen van de consumpties gebeurt slechts één maal, namelijk aan het einde van de reis. Alle drankjes die u tijdens de reis gebruikt, kunnen op uw cabinenummer worden geschreven. Dat is prettig en gemakkelijk! U betaalt de consumpties in euro’s of met uw creditcard. Betalen met uw pinpas is aan boord vaak niet mogelijk. Consumpties tijdens de afscheidsmaaltijd zijn ook voor eigen rekening.

Fooien
Het geven van een fooi is niet verplicht. Tijdens uw riviercruise staan er ongeveer 25-30 mensen dag-in dag-uit voor u klaar. De rederij van het schip waarmee u vaart zal u aan het einde van de reis vragen om een fooi te geven. Veel passagiers weten niet hoe groot zo’n fooi mag zijn. Omdat er hierdoor onduidelijkheid ontstaat, geven wij u graag door wat onze richtlijnen zijn voor onze Europese cruises: ca. € 6,- per gast per dag is een prima gebaar. Voor onze wereldwijde cruises staat de richtlijn vermeld bij de desbetreffende reis.

Schoonmaak en inrichting
In principe wordt uw cabine dagelijks schoongemaakt. In uw cabine vindt u verdere informatie over de wisseling van handdoeken en bedlinnen.

Enkele opmerkingen

  • Elektrische aansluitingen voor scheerapparaten en föhns zijn aanwezig (220 Volt).
  • Uw cabine is voorzien van bedlinnen, handdoeken en badlakens. Handdoeken en badlakens worden enkele malen verwisseld. Washandjes zijn niet aanwezig. 
  • U kunt op elk gewenst moment aan boord komen; de buitendeur is altijd geopend. ’s Nachts is er een wacht aan boord. Komt u na 23.00 uur aan boord, denkt u er dan aan de grootst mogelijke stilte in acht te nemen.
  • De directie en het personeel kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor beschadigde en / of zoekgeraakte eigendommen van passagiers. 


Ligplaatsen
De lokale havenautoriteiten delen de ligplaatsen voor alle schepen in. Hier kunnen de rederij en wij als reisorganisatie geen invloed op uitoefenen. Helaas kunnen wij daardoor niet in elke plaats garanderen dat het hotelschip in het centrum ligt afgemeerd.
Vanwege het beperkte aantal ligplaatsen kan het voorkomen dat hotelschepen naast elkaar liggen afgemeerd aan de kade of steiger. Ook dit bepaalt de havenmeester. Door het naast elkaar afmeren van de hotelschepen kan er sprake zijn van minder uitzicht en / of privacy in uw cabine.  

Toegankelijkheid Zonnedek
Op diverse rivieren, zoals bijvoorbeeld de Main of de Moezel, zal vanwege de beperkte doorvaarthoogte bij lage bruggen het Zonnedek wegens veiligheidsvoorschriften tijdelijk afgesloten worden. Houd u rekening met de mogelijkheid dat het Zonnedek dan (tijdelijk) niet toegankelijk is. 

Voorbehoud
Het vaarschema en bijbehorend (excursie)programma van onze cruises is onder voorbehoud van wijzigingen om nautische / organisatorische redenen.

 

Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.