Bekijk de boekingsinformatie van Friendship Cruises

Via onze website (www.friendshipcruises.nl) kunt u eenvoudig en snel uw boeking maken. Telefonisch boeken kan natuurlijk ook (+31 (0) 88 13 07 300). Onze cruisespecialisten helpen u graag verder.

Alle boekingen zijn rechtsgeldig. Geschied de aanmelding (mede) ten behoeve van andere deelnemers, dan is de aanmelder (mede) en wel voor het geheel aansprakelijk voor de nakoming hunner verplichtingen van alle door hem aangemelde deelnemers. Minderjarige deelnemers dienen hun aanmelding te laten ondertekenen door één van de ouders of voogden.

Voor u boekt 

Welke reis is voor u geschikt?
Soms boeken deelnemers een reis, die eigenlijk niet bij hen past. De reis voldoet dan niet aan de verwachtingen en is misschien ook wel lichamelijk te intensief. Lees daarom altijd goed de informatie door, en laat u, als u vragen hebt, goed informeren door onze cruisespecialisten. We benadrukken dat alle deelnemers zelfstandig aan de reis moeten kunnen deelnemen. Hebt u persoonlijke hulp of begeleiding nodig, dan moet u hiervoor zelf een reisgenoot meenemen. Uw medereizigers zijn zelf ook op vakantie en wij willen geen aanspraak maken op hun diensten. Ook de bemanning van het schip of een cruiseleader zijn voor deze individuele begeleiding niet aangesteld.

U mag van Friendship Cruises met een gerust hart veel verwachten. Ook dat wij u voorafgaand aan de reis zo volledig en deskundig mogelijk informeren over tal van reistechnische aspecten. Wij besteden veel aandacht aan het geven van de juiste adviezen en informatie op zowel onze website alsmede in de reisdocumentatie. Het is vervolgens aan de passagier zelf om van deze informatie kennis te nemen en er zijn of haar voordeel mee te doen. Het is de verantwoording van de klant om na te gaan of het gepresenteerde programma en de reisperiode inclusief het bijbehorende klimaat bij u, uw wensen en voorkeuren, uw conditie en uw leeftijd passen. Oriënteer en informeer u voor vertrek goed en ga op onderzoek uit. Dit kan zowel bij Friendship Cruises als op reisbestemming gerelateerde websites of bij ambassades. Bij eventuele vragen, twijfels of onduidelijkheden kunt u altijd contact met ons opnemen en uw vragen stellen. Onze deskundige cruisespecialisten zijn u immers graag van dienst.

Welke cabine is voor u geschikt?
Graag informeren wij u over de ligging van de verschillende cabines op onze hotelschepen. De meeste schepen hebben drie dekken. Op het bovenste cabinedek liggen de A-cabines. Deze cabines hebben het mooiste uitzicht en beschikken over een panorama schuifpui met Frans balkon en af en toe een panoramavenster. Deze cabines liggen het meest centraal op het schip. Meestal bevindt de salon zich ook op dit dek; soms ook het restaurant. Als u minder goed ter been bent, is de A-cabine over het algemeen het meest geschikt voor u. Eén dek lager liggen de B-cabines. Deze cabines bevinden zich dichter op het water en beschikken vaak ook over een panorama schuifpui met Frans balkon met af en toe een panoramavenster. Als u naar de salon wilt, moet u vaak een trap op. Nog een dek lager liggen de C-cabines, dit is het cabinedek het dichtst op het water. Alle vensters liggen boven de waterspiegel. De meeste cabines beschikken over één stoel in de cabine.

Graag maken wij u erop attent dat de machinekamer zich doorgaans achterop het schip bevindt. Om deze reden is geluid en / of trilling (mogelijk) het meest te ervaren in de cabines achterin het schip. Op de meeste schepen bieden wij zogenoemde Economy cabines aan, waarvoor een lagere prijs wordt berekend vanwege de ligging.

Daarnaast zijn er op veel 5- en 6-sterren luxe hotelschepen een aantal (mini)suites te reserveren. Een Suite is de meest luxe cabine met meer ruimte en een apart zitje en met een toenemend aantal inclusief een eigen verandabalkon. Op veel hotelschepen zijn er in de suites standaard badjassen aanwezig en is er een minibar. Indien u overdag of ‘s avonds graag in uw cabine verblijft, dan adviseren wij u een suite met extra ruimte te boeken. Uiteraard bent u ook op elk moment van de dag welkom in de salon waar u plaats kunt nemen in prachtige fauteuils.

Aan welke kant van het schip moet ik mijn cabine boeken?
Er is geen ‘betere’ kant van het schip. In de ene stad ligt het schip aan de rechteroever afgemeerd en bevinden de cabines aan stuurboord zich aan de kadezijde, en in de andere stad ligt het schip aan de linkeroever afgemeerd en bevinden de cabines aan bakboord zich aan de kadezijde. Niet elke stad ligt immers aan dezelfde kant van de rivier. Het is daarom niet zo dat uw cabine zich altijd of vaker aan de rivierzijde bevindt door bakboord dan wel stuurboord te kiezen.

Minimum aantal deelnemers bij groepsreizen
Voor alle groepsreizen in dit programma geldt een minimum aantal deelnemers. Dit deelnemeraantal staat vermeld op internet bij de desbetreffende reis. Met minder deelnemers kan de reis helaas niet worden uitgevoerd. Hiervan ontvangt u uiterlijk 8 dagen voor vertrek bericht, waarbij de aanvangsdatum van de reis als uitgangspunt dient. Voor een individuele groepsreis is geen minimum aantal deelnemers vereist van Nederlandse passagiers via Friendship Cruises. Mochten er internationaal gezien te weinig deelnemers geboekt zijn, dan kan het zo zijn dat de rederij de cruise moet annuleren.

Reisduur
De reisduur wordt in dagen vermeld. De dagen van vertrek en aankomst worden daarbij meegeteld, ongeacht de vertrek- en aankomsttijden.

Wensen bij boeking
Uw wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar zijn gemaakt, worden door onze organisatie doorgegeven aan de betreffende relatie. Wij kunnen deze echter niet garanderen. Ook het feit dat u via internet bij boeking preferenties kunt opgeven, betekent zoals gezegd geen garantie. In veel gevallen zijn wij en u afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener. De eventuele meerkosten voor het realiseren van de preferentie dient u vaak ter plaatse af te rekenen.

Essenties
Een essentie is een voorwaarde waaronder u boekt. Uiteraard doen wij ons best om uw essentieaanvraag te honoreren. Aan een essentieaanvraag zijn kosten verbonden (€ 27,- p.p.). De eventuele meerkosten voor het realiseren van de essentie, dient u vaak ter plaatse af te rekenen. Dit zijn dus kosten die los staan van de aanvraagkosten.

Dieet
De dieetmogelijkheden aan boord verschillen per schip. Als u een dieet gebruikt, laat ons dat dan bij boeking weten en vermeld duidelijk welk dieet het betreft (dieetlijst). Het verzorgen van een dieet geldt slechts voor de gereserveerde maaltijden aan boord. Eventuele meerkosten voor een dieet dienen ter plaatse te worden afgerekend en zijn derhalve niet inbegrepen.

Medicijngebruik
Als u medicijnen gebruikt, neem dan voldoende voorraad mee. Voor alle zekerheid is het verstandig een recept in het Latijn of Engels bij u te hebben.

Gezondheidsformaliteiten
U bent zelf verantwoordelijk voor eventuele verplichte gezondheidsbepalingen / vaccinaties. Wij adviseren u om minimaal drie maanden voor vertrek na te gaan bij uw huisarts, de GGD, de TravelClinic of via Thuisvaccinatie.nl welke vaccinaties en beschermende maatregelen verplicht zijn of worden geadviseerd. 

Verzekeringen
In de door ons gepubliceerde reissom is geen reis-, ongevallen- en bagageverzekering en / of annuleringsverzekering inbegrepen. Deze kunnen tegelijkertijd bij boeking worden afgesloten. Het afsluiten van een annuleringsverzekering en / of reisverzekering is niet verplicht, wij raden u dit echter wel dringend aan.

Niet roken
Aan boord van de schepen mag binnen niet gerookt worden. Alleen op het Zonnedek en (bij sommige schepen) op het terras of gangboord mag gerookt worden. In veel landen binnen de EU geldt dat het verboden is te roken in openbare ruimtes van cafés en restaurants.

Op aanvraag boeken
Als u bij ons een reis 'op aanvraag' boekt, dan wordt dit beschouwd als definitieve boeking. Als de aanvraag akkoord komt, kan deze niet meer kosteloos worden geannuleerd. Eventuele meerkosten voor de aanvraag worden doorberekend.

Reserveringen
Alle reserveringen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Deelnemers die vroeg boeken, krijgen een meer centrale cabine dan deelnemers die later reserveren. Geschiedt de aanmelding (mede) ten behoeve van andere deelnemers, dan is de aanmelder (mede) en wel voor het geheel aansprakelijk voor de nakoming hunner verplichtingen van alle door hem / haar aangemelde deelnemers. Minderjarige deelnemers dienen de reservering te laten ondertekenen door één van de ouders of voogden.

bagage 

Bagagevrijdom
Voor riviercruises geldt vanwege veiligheidsvoorschriften en de beperkt beschikbare ruimte, dat u één koffer van maximaal 20 kg per persoon plus handbagage mag meenemen. Bij vliegreizen zit ruimbagage niet altijd standaard inbegrepen. Wij kunnen dit bij boeking voor u reserveren tegen een toeslag.

(Hand)bagage
Als reiziger bent u verplicht uw naam, woonplaats en vakantieadres zowel aan de binnenkant als op de buitenkant van de bagage te vermelden. Als uw bagage niet is aangekomen of beschadigd is geraakt, maakt u hier dan direct melding van. Kostbare artikelen en medicijnen (in hoeveelheden acceptabel voor de duur van de reis), moet u als handbagage vervoeren in verband met mogelijk verlies of een verlate aankomst van uw koffer en de geldende handbagagerestricties.

Reisdocumenten

Reisbescheiden
De benodigde reisbescheiden zullen in de regel uiterlijk 10 dagen voor vertrek aan de deelnemer worden opgestuurd per post. 

Paspoort of identiteitskaart
Voor alle reizigers geldt de wettelijke identificatieplicht: een geldig paspoort of een identiteitskaart moet getoond kunnen worden. U bent zelf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste reisdocumenten. Wanneer u vanwege onjuiste reisdocumenten de reis aan boord niet kunt aanvangen of voortzetten, is dit uw eigen risico, zonder recht op restitutie. Checkt u minimaal vier weken voor vertrek zelf aan welke vereisten uw reisdocument dient te voldoen. Deze informatie kunnen wij niet opnemen vanwege de wijzigingen die hierin mogelijk kunnen optreden.

Inscheping
Bij veel van onze passagiers reist de vraag: ‘Mag een schip mijn paspoort wel innemen en hiervan een kopie maken?’ De ANWB heeft hier antwoord op gegeven. Graag informeren wij u hierover zodat u weet wat u het beste kunt doen:

“Formeel mogen Nederlanders hun paspoort niet afgeven, dus ook niet bij een hotel of hotelschip. Vanwege mogelijke paspoortfraude mogen hotels en schepen ook geen kopie maken van het paspoort. Aan de andere kant is het in sommige landen wettelijk verplicht een scan van de paspoorten van hun gasten in nationale databases te zetten. Tegenstrijdig dus. Dit kunt u zelf het beste doen: maak een kopie van uw paspoort of identiteitskaart waarop uw burgerservice nummer of pasfoto is afgeschermd. Schrijf op de kopie ook dat het een kopie is, voor wie die is bedoeld en de datum van afgifte.”
Vaak werkt het bij de inscheping als volgt: Aan boord is het gebruikelijk dat paspoorten / identiteitskaarten worden ingenomen bij inscheping om paspoortnummers en officiële namen over te nemen op passagierslijsten (of te controleren met passagierslijsten) die voor (grens)controles nodig zijn. Uw paspoort / identiteitskaart wordt zo snel mogelijk na de verwerking teruggegeven. Tijdens de Donau Zwarte Zee cruises neemt de bemanning uw reisdocument voor de gehele duur van de reis in. Hier kan niet van worden afgeweken. 

Prijsinformatie en vaarschema 

Prijzen onder voorbehoud
De prijzen van de reis, zoals ook vermeld in onze brochure, zijn gebaseerd op de gegevens die ons bij het ter perse gaan van deze brochure ter beschikking stonden. Vermelde prijzen zijn per persoon. Excursies en entreegelden zijn niet bij de prijs inbegrepen (tenzij anders aangegeven). U kunt de optionele excursies vooraf bij boeking of aan boord reserveren. Voor elke excursie is een minimum aantal deelnemers vereist. De gepubliceerde reissom is exclusief verzekeringen en calamiteitenfonds. Tevens zijn uitgaven van persoonlijke aard zoals fooien en drankjes niet inbegrepen. Mochten zich prijswijzigingen voordoen (bijv. wijziging olieprijzen, vluchttoeslagen, koerswijzigingen of wijzigingen in het BTW-percentage), dan behouden wij ons het recht voor die door te berekenen. 

Cabine voor alleengebruik
Op veel schepen zijn geen of slechts enkele 1-persoonscabines beschikbaar. Om tegemoet te komen aan de wensen van onze passagiers, stellen wij vaak een aantal 2-persoonscabines beschikbaar. U vindt de toeslag voor alleengebruik van een 2-persoonscabine bij de desbetreffende cruise.

Vaarroute/vaarschema
Wij behouden ons nadrukkelijk het recht toe wijzigingen in de vaarroute/vaarschema en excursieprogramma aan te brengen, indien hiertoe naar het oordeel van de rederij of de kapitein (of diens plaatsvervanger), reisorganisatie, landelijke-, regionale- of lokale overheden gegronde redenen bestaan. Wijzigingen in vaarroute, vaarschema en/of excursieprogramma om nautische, veiligheids-, volksgezondheids- en/of organisatorische redenen voorbehouden.

Toegankelijkheid Zonnedek
Op bepaalde trajecten op rivieren zoals de Main, Rijn, Moezel en Rhône, kan het voorkomen dat het Zonnedek conform veiligheidsvoorschriften tijdelijk afgesloten wordt vanwege de beperkte doorvaarthoogte bij lage bruggen. Houd u dan rekening met de mogelijkheid dat het Zonnedek (tijdelijk) niet toegankelijk is.


Algemeen 

Friendship Cruises
Kantooruren
Friendship Cruises is geopend van maandag t/m vrijdag: 09.00 - 17.00 uur, uitgezonderd erkende feestdagen. Buiten genoemde tijden worden geen verzoeken tot annuleringen en wijzigingen aangenomen of verwerkt. 

Postadres
Postbus 264, 3340 AG Hendrik Ido Ambacht, Nederland

Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.