Boekingsinformatie

Via deze website kunt u eenvoudig en snel uw boeking maken. Telefonisch boeken kan natuurlijk ook (088-13 07 300). Onze cruisespecialisten helpen u graag verder.

Alle boekingen zijn rechtsgeldig. Geschiedt de aanmelding (mede) ten behoeve van andere deelnemers, dan is de aanmelder (mede) en wel voor het geheel aansprakelijk voor de nakoming hunner verplichtingen van alle door hem aangemelde deelnemers. Minderjarige deelnemers dienen hun aanmelding te laten ondertekenen door één van de ouders of voogden.

Voor u boekt 

Welke reis is voor u geschikt?
Soms boeken deelnemers een reis, die eigenlijk niet bij hen past. De reis voldoet dan niet aan de verwachtingen en is misschien ook wel lichamelijk te intensief. Lees daarom altijd goed de informatie door, en laat u, als u vragen hebt, goed informeren door onze cruisespecialisten. We benadrukken dat alle deelnemers zelfstandig aan de reis moeten kunnen deelnemen. Hebt u persoonlijke hulp of begeleiding nodig, dan moet u hiervoor zelf een reisgenoot meenemen. Uw medereizigers zijn zelf ook op vakantie en wij willen geen aanspraak maken op hun diensten. Ook de bemanning van het schip of een cruiseleader zijn voor deze individuele begeleiding niet aangesteld.

U mag van Friendship Cruises met een gerust hart veel verwachten. Ook dat wij u voorafgaand aan de reis zo volledig en deskundig mogelijk informeren over tal van reistechnische aspecten. Wij besteden veel aandacht aan het geven van de juiste adviezen en informatie op zowel onze website alsmede in de reisdocumentatie. Het is vervolgens aan de passagier zelf om van deze informatie kennis te nemen en er zijn of haar voordeel mee te doen. Het is de verantwoording van de klant om na te gaan of het gepresenteerde programma en de reisperiode inclusief het bijbehorende klimaat bij u, uw wensen en voorkeuren, uw conditie en uw leeftijd passen. Oriënteer en informeer u voor vertrek goed en ga op onderzoek uit. Dit kan zowel bij Friendship Cruises als op reisbestemming gerelateerde websites of bij ambassades. Op de pagina van de betreffende cruise vindt u enkele links naar websites van ambassades en toeristenbureaus alsmede weersites. Bij eventuele vragen, twijfels of onduidelijkheden kunt u altijd contact met ons opnemen en uw vragen stellen. Onze deskundige cruisespecialisten zijn u immers graag van dienst.

Welke cabine is voor u geschikt?
Graag informeren wij u over de ligging van de verschillende cabines op onze hotelschepen. De meeste schepen hebben drie dekken. Op het bovenste cabinedek liggen de A-cabines. Deze cabines hebben het mooiste uitzicht en beschikken over een panorama schuifpui met Frans balkon en af en toe een panoramavenster. Deze cabines liggen het meest centraal op het schip. Meestal bevindt de salon zich ook op dit dek; soms ook het restaurant. Als u minder goed ter been bent, is de A-cabine over het algemeen het meest geschikt voor u. Eén dek lager liggen de B-cabines. Deze cabines bevinden zich dichter op het water en beschikken vaak ook over een panorama schuifpui met Frans balkon met af en toe een panoramavenster. Als u naar de salon wilt, moet u vaak een trap op. Nog een dek lager liggen de C-cabines, dit is het cabinedek het dichtst op het water. Alle vensters liggen boven de waterspiegel. De meeste cabines beschikken over één stoel in de cabine.
Daarnaast is er op veel 5- en 6-sterren luxe hotelschepen een aantal (mini)suites te reserveren. Een suite is een luxe cabine met meer ruimte en een apart zitje en met een toenemend aantal inclusief een eigen verandabalkon. Op veel hotelschepen zijn er in de suites standaard badjassen aanwezig en is er een minibar. Indien u overdag of ‘s avonds graag in uw cabine verblijft, dan adviseren wij u een suite met extra ruimte te boeken. Uiteraard bent u ook op elk moment van de dag welkom in de salon waar u plaats kunt nemen in prachtige fauteuils.

Minimum aantal deelnemers bij groepsreizen
Voor alle groepsreizen in dit programma geldt een minimum aantal deelnemers. Dit deelnemeraantal staat bij de desbetreffende reis vermeld. Met minder deelnemers kan de reis helaas niet worden uitgevoerd. Hiervan ontvangt u uiterlijk 15 dagen voor vertrek bericht, waarbij de aanvangsdatum van de reis als uitgangspunt dient. Voor een individuele groepsreis is geen minimum aantal deelnemers vereist van Nederlandse passagiers via Friendship Cruises. Mochten er internationaal gezien te weinig deelnemers geboekt zijn, dan kan het zo zijn dat de rederij de cruise moet annuleren. 

Reisduur
De reisduur wordt in dagen vermeld. De dagen van vertrek en aankomst worden daarbij meegeteld, ongeacht de vertrek- en aankomsttijden.

Wensen bij boeking
Uw wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar zijn gemaakt, worden door onze organisatie doorgegeven aan de betreffende relatie. Wij kunnen deze echter niet garanderen. Ook het feit dat u via internet bij boeking preferenties kunt opgeven, betekent zoals gezegd geen garantie. In veel gevallen zijn wij en u afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener. De eventuele meerkosten voor het realiseren van de preferentie dient u vaak ter plaatse af te rekenen.

Essenties
Een essentie is een voorwaarde waaronder u boekt. Uiteraard doen wij ons best om uw essentieaanvraag te honoreren. Aan een essentieaanvraag zijn kosten verbonden (€ 27,- p.p.). De eventuele meerkosten voor het realiseren van de essentie, dient u vaak ter plaatse af te rekenen. Dit zijn dus kosten die los staan van de aanvraagkosten.

Dieet
De dieetmogelijkheden aan boord verschillen per schip. Als u een dieet gebruikt, laat ons dat dan tijdig weten en vermeld duidelijk welk dieet het betreft (dieetlijst). Het verzorgen van een dieet geldt slechts voor de gereserveerde maaltijden aan boord. Eventuele meerkosten voor een dieet dienen ter plaatse te worden afgerekend en zijn derhalve niet inbegrepen.

Medicijngebruik
Als u medicijnen gebruikt, neem dan voldoende voorraad mee. Voor alle zekerheid is het verstandig een recept in het Latijn of Engels bij u te hebben.

Gezondheidsformaliteiten
U bent zelf verantwoordelijk voor eventuele verplichte gezondheidsbepalingen / vaccinaties. Wij adviseren u om minimaal drie maanden voor vertrek na te gaan bij uw huisarts, de GGD, de TravelClinic of via Th uisvaccinatie.nl welke vaccinaties en beschermende maatregelen verplicht zijn of worden geadviseerd. 

Verzekeringen
In de door ons gepubliceerde reissom is geen reis-, ongevallen- en bagageverzekering en / of annuleringsverzekering inbegrepen. Deze kunnen tegelijkertijd bij boeking worden afgesloten. Het afsluiten van een annuleringsverzekering en / of reisverzekering is niet verplicht, wij raden u dit echter wel dringend aan.

Niet roken
Aan boord van de schepen mag binnen niet gerookt worden. Alleen op het Zonnedek en (bij sommige schepen) op het terras of gangboord mag gerookt worden. In veel landen binnen de EU geldt dat het verboden is te roken in openbare ruimtes van cafés en restaurants.

Op aanvraag boeken
Als u bij ons een reis 'op aanvraag' boekt, dan wordt dit beschouwd als definitieve boeking. Als de aanvraag akkoord komt, kan deze niet meer kosteloos worden geannuleerd. Eventuele meerkosten voor de aanvraag worden doorberekend.

Reserveringen
Alle reserveringen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Deelnemers die vroeg boeken, krijgen een meer centrale cabine dan deelnemers die later reserveren. Geschiedt de aanmelding (mede) ten behoeve van andere deelnemers, dan is de aanmelder (mede) en wel voor het geheel aansprakelijk voor de nakoming hunner verplichtingen van alle door hem / haar aangemelde deelnemers. Minderjarige deelnemers dienen de reservering te laten ondertekenen door één van de ouders of voogden.

Reserveringskosten
Per factuur worden door Friendship Cruises € 19,50 reserveringskosten in rekening gebracht.

Betaling
1. Na ontvangst van de bevestiging c.q. factuur dient iedere aangemelde passagier een bedrag (aanbetaling) te voldoen gelijk aan 15% van de totaal overeengekomen reissom en de premie van de annuleringsverzekering (excl. 21% assurantiebelasting en poliskosten € 3,50). 
2. Betaling per creditcard is mogelijk. De kosten voor deze incasso, te weten 3,5% (excl. BTW) van het incassobedrag, worden aan de klant doorberekend.
3. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor aanvang van de reis, zonder dat u hiervan bericht krijgt, in ons bezit zijn. Bij niet tijdige betaling zijn wij gerechtigd de geboekte reis (reizen) te annuleren. Reeds betaalde gelden worden dan niet gerestitueerd; de annuleringsbepalingen zijn dan onverminderd van toepassing.
4. Bij aanmelding binnen zes weken voor aanvang van de reis moet terstond de gehele reissom worden voldaan. U kunt niet annuleren door het niet voldoen/betalen van uw aanbetaling c.q. restantbetaling. Geef een annulering altijd schriftelijk of telefonisch door.
5. Indien de overeenkomst non-refundable reiselementen bevat, worden de non-refundable reiselementen na ontvangst van de aanbetaling gereserveerd. Eventuele toeslagen tussen het moment van boeking en ontvangst van de aanbetaling worden doorberekend.  
6. De reiziger die niet op het door ons vermelde tijdstip aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan is van rechtswege in verzuim. De consequenties staan vermeld in artikel 10 van de ANVR-Reisvoorwaarden, welke van toepassing zijn op de overeenkomst. 

Afwijkende (aan)betalings- en annuleringsvoorwaarden individuele groepsreizen / wereldwijde cruises 
Friendship Cruises biedt individuele groepsreizen en Boutique Cruises over bijvoorbeeld de Nederlandse wateren, de Douro, de Elbe, de Rhône, Bordeaux, de Seine, de Rijn,  de Mekong, de Irrawaddy, de Amazone, de Ganges, de Mississippi, Hudson,  Alaska en naar Antarctica en Halong Bay Red River aan. Uw individuele groepsreis of Boutique Cruise is bij ons in goede handen. Friendship Cruises regelt voor u niet alleen de cruise, maar ook alle andere aspecten van uw reis zoals de transfers per taxi(busje), excursies en gidsen. Zo kunt u comfortabel en zorgeloos op reis! Tijdens uw cruise verblijft u aan boord van uw hotelschip in een internationaal gezelschap. Mocht het aantal Nederlandse deelnemers groeien, dan wordt de reis, bij een bepaald aantal minimum passagiers, begeleid door een deskundige Nederlandssprekende cruiseleader. Voor een individuele groepsreis is geen minimum aantal deelnemers vereist van Nederlandse passagiers via Friendship Cruises. Mochten er internationaal gezien te weinig deelnemers geboekt zijn, dan kan het zo zijn dat de rederij de cruise moet annuleren. 

Graag maken wij van deze gelegenheid gebruik u te informeren over de ‘spelregels’ bij het boeken van een individuele groepsreis of Boutique Cruise. Aangezien u individueel op reis gaat, stelt Friendship Cruises in dat geval ‘op maat’ een reisarrangement voor u samen. Het arrangement, bestaande uit vervoer, verblijf en vermaak, maakt geen deel uit van een groepsarrangement, maar wordt speciaal voor u aangevraagd, geboekt en door Friendship per direct volledig betaald. Derhalve hanteren wij conform de ANVR-voorwaarden aangepaste (aan)betalings- en annuleringsvoorwaarden voor onze individuele groepsreizen / Boutique Cruises.

Hoe is de aanbetaling geregeld bij een wereldwijde cruise?
Als aanbetaling betaalt u bij een wereldwijde cruise de volledige kosten die ook Friendship Cruises bij boeking per direct aan haar partners dient te voldoen, oftewel de services die non-refundable zijn. Vaak wordt een vliegticket bijvoorbeeld per direct volledig betaald; dit bedrag zullen wij dan ook aan u in rekening brengen. Voor het verblijf geldt vaak een aanbetalingspercentage, bijvoorbeeld: 45% aanbetaling tot 120 dagen voor vertrek. De specifieke aanbetalingsbedragen zullen we met u afstemmen; u vindt het bedrag van uw totale aanbetaling terug op uw factuur. Na ontvangst van uw aanbetaling zullen de diverse non-refundable reiselementen voor u gereserveerd worden.

Welke annuleringsspelregels zijn van toepassing bij elke individuele groepsreis / wereldwijde cruise? 
Indien u een individuele (groeps)reis, een reis op maat of een reis met non-refundable reiselementen heeft geboekt, staan de afwijkende annuleringsvoorwaarden vermeld bij de desbetreffende reis, in de offerte (reisvoorstel) en in de boekingsbevestiging. Indien u een annuleringsverzekering heeft, dekt uw verzekering deze annuleringskosten (mits de reden van annulering onder de dekking valt); indien u geen annuleringsverzekering heeft, zijn de kosten van annulering voor uw eigen risico en rekening.

Dollarkoers 
De reissommen van onze cruises zijn in oktober 2017 vastgesteld. Eventuele koerswijzigingen zijn voorbehouden en kunnen aan u doorberekend worden. 

Persoonlijke gegevens
De ANVR-reisvoorwaarden vereisen dat u bij boeking persoonlijke gegevens verstrekt, die voor een correcte uitvoering van de reis van belang (kunnen) zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een verstandelijke of lichamelijke handicap, maar ook andere hoedanigheden die bij de uitvoering van de reis voor de reiziger zélf of voor de groep belangrijk kunnen zijn.

Taxiservice
De spelregels met betrekking tot de Taxiservice zijn als volgt:
• U reserveert de Taxiservice direct bij boeking. De kosten bedragen € 105,- p.p. retour.
• Uw huisadres wordt uw op- en uitstapplaats. Boekt u meerdere personen in één boeking, dan kunt u toch een verschillend huisadres opgeven.
• De chauffeur verzorgt uw bagage.
• Een dag voor vertrek ontvangt u een sms met de vertrektijd.
• Per taxi worden maximaal acht personen vervoerd, een combinatie van op- / uitstapplaatsen is dus mogelijk; de reistijd bevat in dat geval maximaal 45 minuten extra ‘omrijtijd’.
• Deze service geldt niet op de Waddeneilanden en buiten Nederland. 

Boek nu ook bij ons uw privé taxi. Neemt u contact met ons op voor uw reis op maat en bijbehorende tarieven. 


Mindervaliden
 

Mindervaliden op reis
De ANVR-reisvoorwaarden vereisen, zoals u leest onder 'informatie door de reiziger', dat u bij boeking persoonlijke gegevens verstrekt die voor een correcte uitvoering van de reis van belang (kunnen) zijn. Omwille van de noodzakelijk toe te passen veiligheidsvoorschriften, behoudt de rederij zich het recht voor om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis, indien de mogelijke handicap van meer dan geringe betekenis lijkt in het kader van het correct kunnen uitvoeren van noodprocedures bij calamiteiten. Helaas zijn rivierschepen voor mindervaliden niet altijd goed of voldoende uitgerust en ook is het personeel niet opgeleid voor specifieke, medische diensten. Raadpleeg altijd onze cruisespecialisten voor specifieke informatie omtrent de mogelijkheden van deelname.

Spelregels rolstoelen en rollators aan boord
Alleen wanneer u ons bij reservering heeft laten weten dat u van een opvouwbare rolstoel, opvouwbare scootmobiel of rollator gebruik maakt, mag deze mee op reis. Het aantal toegestane rolstoelen / rollators is per afvaart strikt gelimiteerd in verband met de veiligheid aan boord en het comfort voor de medereizigers, zodat u verplicht bent om dit bij boeking aan ons te melden. Meldt u dit niet, dan kan dit te allen tijde het ontbinden van de reisovereenkomst tot gevolg hebben, zonder recht op restitutie. De gebruiker moet self-supporting zijn. Vanwege voorgenoemde redenen is het niet toegestaan om de rolstoel, scootmobiel of rollator aan boord te gebruiken, deze wordt voor u geparkeerd op het Zonnedek. Zodra u ergens aan wal gaat, staat deze uiteraard weer tot uw beschikking. Neemt u een rollator of rolstoel mee op reis, dan is het niet mogelijk om vooraf (een) excursie(pakket) te boeken. Wilt u met uw rolstoel of rollator deelnemen aan een excursie, vraag dan even aan de bemanning of die excursie ook bij u past. Dat voorkomt teleurstellingen. Een elektrische rolstoel is in het geheel niet toegestaan.

Uitsluiting en aansprakelijkheid
1. Wanner blijkt dat een deelnemer fysieke of psychische afwijkingen vertoont, dan wel zich aan wangedrag schuldig maakt, zodanig dat een goede uitvoering van de reis daardoor naar ons oordeel in sterke mate wordt bemoeilijkt, kan deze deelnemer van (verdere) deelneming worden uitgesloten. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor zijn rekening. De betrokken deelnemer heeft dan geen recht op restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan.
2. Het is voor ons helaas niet mogelijk enige aansprakelijkheid te aanvaarden voor schade of letsel, berokkend aan de deelnemer(s), door welke oorzaak deze schade of dit letsel dan ook is ontstaan. Evenmin zijn wij aansprakelijk voor het verlies, de diefstal of beschadiging van eigendommen, geld inbegrepen. Dit alles tast overigens niet de aansprakelijkheid aan van de vervoersmaatschappij en de hotelier volgens verdrag en / of wet.


Reisdocumenten

Reisbescheiden
De benodigde reisbescheiden zullen in de regel uiterlijk tien dagen voor vertrek aan de deelnemer worden opgestuurd.

Paspoort of identiteitskaart
Voor alle reizigers geldt de wettelijke identificatieplicht: een geldig paspoort of een identiteitskaart moet getoond kunnen worden. U bent zelf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste reisdocumenten. Wanneer u vanwege onjuiste reisdocumenten niet aan boord kunt en de reis dus niet kunt aanvangen, is dit uw eigen risico, zonder recht op restitutie. Checkt u minimaal vier weken voor vertrek zelf aan welke vereisten uw reisdocument dient te voldoen. Deze informatie kunnen wij niet opnemen vanwege de wijzigingen die hierin mogelijk kunnen optreden.

Inscheping
Bij veel van onze passagiers reist de vraag: ‘Mag een schip mijn paspoort wel innemen en hiervan een kopie maken?’ De ANWB heeft hier antwoord op gegeven. Graag informeren wij u hierover zodat u weet wat u het beste kunt doen:

“Formeel mogen Nederlanders hun paspoort niet afgeven, dus ook niet bij een hotel of hotelschip. Vanwege mogelijke paspoortfraude mogen hotels en schepen ook geen kopie maken van het paspoort. Aan de andere kant is het in sommige landen wettelijk verplicht een scan van de paspoorten van hun gasten in nationale databases te zetten. Tegenstrijdig dus. Dit kunt u zelf het beste doen: maak een kopie van uw paspoort of identiteitskaart waarop uw burgerservice nummer of pasfoto is afgeschermd. Schrijf op de kopie ook dat het een kopie is, voor wie die is bedoeld en de datum van afgifte.”
Vaak werkt het bij de inscheping als volgt: Aan boord is het gebruikelijk dat paspoorten / identiteitskaarten worden ingenomen bij inscheping om paspoortnummers en officiële namen over te nemen op passagierslijsten (of te controleren met passagierslijsten) die voor (grens)controles nodig zijn. Uw paspoort / identiteitskaart wordt zo snel mogelijk na de verwerking teruggegeven. Tijdens de Donau Zwarte Zee cruises neemt de bemanning uw reisdocument voor de gehele duur van de reis in. Hier kan niet van worden afgeweken. 


Prijsinformatie en vaarschema
 

Prijzen onder voorbehoud
De prijzen van de reis, zoals ook vermeld in onze brochure, zijn gebaseerd op de gegevens die ons bij het ter perse gaan van deze brochure ter beschikking stonden. Vermelde prijzen zijn per persoon. Excursies en entreegelden zijn niet bij de prijs inbegrepen. U kunt de optionele excursies aan boord reserveren en betalen. Voor sommige cruises kunt u bij boeking het excursiepakket reserveren en betalen. Voor elke excursie is een minimum aantal deelnemers vereist. De gepubliceerde reissom is exclusief verzekeringen en calamiteitenfonds. Tevens zijn uitgaven van persoonlijke aard zoals fooien en drankjes niet inbegrepen. Mochten zich prijswijzigingen voordoen (bijv. wijziging olieprijzen, vluchttoeslagen, koerswijzigingen of wijzigingen in het BTW-percentage), dan behouden wij ons het recht voor die door te berekenen. Het verschilt per schip of creditcard- en pinbetalingen aan boord mogelijk zijn.

Cabine voor alleengebruik
Op veel schepen zijn geen of slechts enkele 1-persoons cabines beschikbaar. Om tegemoet te komen aan de wensen van onze passagiers, stellen wij vaak een aantal 2-persoons cabines beschikbaar. U vindt de toeslag voor alleengebruik van een 2-persoons cabine bij de desbetreffende cruise.

Vaarschema
Wij behouden ons nadrukkelijk het recht toe wijzigingen in het vaarschema aan te brengen, indien hiertoe naar het oordeel van de rederij of de kapitein (of diens plaatsvervanger) gegronde redenen bestaan, zoals hoge / lage waterstanden of de wijziging van een ligplaats. Wijzigingen in het vaarschema en (excursie)programma zijn kortom om nautische en organisatorische redenen voorbehouden.

Toegankelijkheid Zonnedek
Op diverse rivieren, zoals bijvoorbeeld op de Main, Moezel en Rhone, zal vanwege de beperkte doorvaarthoogte bij lage bruggen en / of wegens veiligheidsvoorschriften het Zonnedek afgesloten moeten worden. Houdt u rekening met de mogelijkheid dat het Zonnedek dan (tijdelijk) niet toegankelijk is.


Algemeen
 

Fotografie
Op deze website staan foto's van: Shutterstock, Dollarphotoclub, Deutsche Zentrale für Tourismus, Toerisme België, NBTC, Amsterdam Mediabank, diverse regionale verkeersbureaus, databanken, zoekmachines en partners. Het is mogelijk dat sommige foto's afwijken van de exacte situatie ter plaatse.  
Te goeder trouw proberen wij enkel beeldmateriaal te publiceren dat vrij van rechten te gebruiken is. Mocht u een foto tegenkomen waarvan u meent dat deze auteursrechtelijk beschermd is of waarvan anderszins de rechten op gebruik geclaimd kunnen worden, dan verzoeken wij u vriendelijks ons hierop te attenderen. Wij zullen deze foto dan per direct van onze website verwijderen.  

Wijzigingen
1. Tot 31 dagen voor vertrek kunnen, voor zover mogelijk, wijzigingen worden aangebracht, waarvoor € 27,- per boeking in rekening wordt gebracht. Bij wijziging binnen deze 31 dagen worden in het algemeen de annuleringsbepalingen aangehouden.
2. Buiten het genoemd bedrag zullen bovendien aan de deelnemer(s) in rekening gebracht worden de voor een verandering c.q. omboeking noodzakelijk gemaakte (communicatie)kosten.
3. Buiten de openingstijden worden geen verzoeken tot annuleringen en wijzigingen aangenomen of verwerkt.

Omboeken op eigen verzoek
In het geval een deelnemer besluit op eigen initiatief over te boeken naar een andere reis, dan worden de annuleringsvoorwaarden gehanteerd, met dien verstande dat de verzekeringen kunnen worden meegenomen naar de nieuwe reis, waarvoor wordt gekozen.

Annuleringen
Indien een aanmelding ongedaan wordt gemaakt, zijn per persoon de volgende annuleringskosten verschuldigd:
a. Bij annulering tot de 42e dag (exclusief) voor de vertrekdag: de aanbetaling.
b. Bij annulering vanaf de 42e dag (inclusief) tot de 28e dag (exclusief) voor de vertrekdag: 35% van de reissom.
c. Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) voor de vertrekdag: 40% van de reissom.
d. Bij annulering vanaf de 21e dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) voor de vertrekdag: 50% van de reissom.
e. Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) voor de vertrekdag: 75% van de reissom.
f. Bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom.
g. Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Wanneer u een annnuleringsverzekering heeft afgesloten, hoeft bovenstaande niet altijd van toepassing te zijn.

Indien u een individuele (groeps)reis, een reis op maat of een reis met non-refundable reiselementen heeft geboekt, staan de afwijkende annuleringsvoorwaarden vermeld bij de desbetreffende reis. 

In-de-plaatsstelling
1. Indien een reiziger verhinderd is aan de reis deel te nemen, kan onder bepaalde voorwaarden op verzoek van de reiziger worden vervangen door een andere persoon.
2. De hierboven bedoelde in-de-plaatsstelling is mogelijk op de volgende voorwaarden:
a. de andere persoon voldoet aan alle aan de reisovereenkomst verbonden voorwaarden; en
b. het verzoek wordt uiterlijk zeven dagen voor vertrek ingediend, dan we zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht; en
c. de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen de in-de-plaatsstelling.
3. De aanmelder, de reiziger en de derde die als plaatsvervanger van de oorspronkelijke reiziger optreedt, zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, respectievelijk de wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Friendship Cruises

Kantooruren
Friendship Cruises is dagelijks* geopend van:
maandag t/m vrijdag: 09.00 – 17.00 uur
* uitgezonderd erkende feestdagen

Buiten genoemde tijden worden geen verzoeken tot annuleringen en wijzigingen aangenomen of verwerkt. Aan een wijziging zijn kosten verbonden, een wijziging is mogelijk tot 31 dagen voor vertrek.

Friendship Cruises
Tel.: 088-13 07 300
(24 uur bereikbaar, via een ingesproken alarmnummer, in geval van nood)
info@friendshipcruises.nl
www.friendshipcruises.nl

Bezoekadres
Veersedijk 95, 3341 LL H.I. Ambacht

Postadres
Postbus 7, 3340 AA H.I. Ambacht

2016 / 2017 Friendship Cruises, H.I. Ambacht
Alle rechten voorbehouden. Niets van deze website mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt worden, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever, zijnde Friendship Cruises.

Zet- en drukfouten en wijzigingen voorbehouden.

Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.