Veelgestelde vragen

1. Wat is het richtbedrag aan fooien?
2. Is er nog beschikbaarheid op de cruise van mijn voorkeur?
3. Is het specifieke cabinenummer van mijn voorkeur nog beschikbaar?
4. Zijn er ook cabines voor alleengebruik beschikbaar?
5. Wat zijn de prijzen van de reizen?
6. Is er ruimbagage inbegrepen bij vliegreizen?
7. Vanaf welke locaties vertrekt mijn cruise?
8. Wat is de vertrektijd van mijn cruise?
9. Mag ik mijn rollator / rolstoel meenemen / gebruiken aan boord?
10. Wat is de boordtaal?
11. Kan ik een 2-persoonstafel in het restaurant reserveren?
12. Hoe is de tafelindeling aan boord geregeld?
13. Heeft mijn cruise reeds gegarandeerd vertrek?
14. Wat is de betaalmethode aan boord?
15. Wat is de dresscode aan boord?
16. Ligt het schip dicht bij het centrum?
17. Wat is het verschil tussen Economy-cabines en reguliere cabines?

1. Wat is het richtbedrag aan fooien?

Het geven van een fooi is niet verplicht. Tijdens uw riviercruise staan er ongeveer 30-40 bemanningsleden dag-in dag-uit voor u klaar. De rederij van het schip waarmee u vaart zal u aan het einde van de reis vragen om een fooi te geven. Veel passagiers weten niet hoe groot zo’n fooi mag zijn. Omdat er hierdoor onduidelijkheid ontstaat, geven wij u graag door wat onze richtlijnen zijn voor onze Europese cruises: ca. € 7,- per gast per dag is een prima gebaar. Voor onze wereldwijde cruises staat de richtlijn vermeld bij de desbetreffende reis.

2. Is er nog beschikbaarheid op de cruise van mijn voorkeur?

Elk jaar proberen wij een ruim voldoende aantal cabines in te kopen voor de beste vertrekdata op de populairste cruises aan boord van de mooiste en nieuwste hotelschepen. De ervaring leert dat de meest luxe cabines en suites aan boord het eerst worden volgeboekt. Wij adviseren u dan ook zo vroeg mogelijk te boeken, zodat de keuze en beschikbaarheid nog het grootst is. Een reservering kunt u eenvoudig online via onze website of per telefoon maken. Indien de gekozen cabine nog beschikbaar is, is de boeking direct akkoord en ontvangt u de factuur / bevestiging per e-mail. Indien de gekozen cabine niet meer beschikbaar is, komt de boeking op aanvraag bij ons binnen. Wij nemen dan contact met u op. Wij zullen eerst nagaan bij de rederij of wij de gewenste cabine nog extra kunnen inkopen voor u. Indien dit niet lukt, nemen wij de alternatieven met u door.

3. Is het specifieke cabinenummer van mijn voorkeur nog beschikbaar?

Enkel voor cruises waarbij het gehele schip is gereserveerd voor Friendship Cruises passagiers kunnen wij u een specifiek cabinenummer garanderen. Echter, bij het overgrote deel van onze cruises heeft Friendship Cruises slechts een deel van de cabines op het schip in voorraad. In dit geval geldt dat er vooraf geen specifieke cabinenummers aan u kunnen worden bevestigd en u enkel uw voorkeur kunt doorgeven. De rederij maakt namelijk circa één maand voor vertrek de definitieve cabine-indeling, waarbij alle internationale touroperators een aantal cabinenummers toegewezen krijgen. De toegewezen cabinenummers verdeelt Friendship Cruises onder haar passagiers met inachtneming van de volgorde van boeking en eventuele opgegeven voorkeuren.

4. Zijn er ook cabines voor alleengebruik beschikbaar?

Op veel schepen zijn geen of slechts enkele 1-persoonscabines beschikbaar. Om tegemoet te komen aan de wensen van onze passagiers, stellen wij vaak een aantal 2-persoonscabines beschikbaar. U vindt de toeslag voor alleengebruik van een 2-persoonscabine bij de desbetreffende cruise.

5. Wat zijn de prijzen van de reizen?

Door een scherpe inkoop kunnen wij onze passagiers welvarende cruises voor bijzonder aantrekkelijke prijzen aanbieden. U geniet van voordelen tot wel € 600,- per persoon ten opzichte van de internationale markt. Om deze reden en om de gelijkwaardigheid van onze reizen te behouden, gelden voor alle passagiers dezelfde prijzen. Wij werken derhalve doorgaans niet met vroegboek- of last-minute voordelen.

6. Is er ruimbagage inbegrepen bij vliegreizen?

Vandaag de dag is ruimbagage niet meer standaard inbegrepen in de ticketprijs van vluchten binnen Europa. Omdat de prijzen van ruimbagage sterk fluctueren, hebben wij ervoor gekozen om dit ook niet in de reissom op te nemen. Indien u vooraf via Friendship Cruises ruimbagage wenst bij te boeken, neemt u dan gerust contact met ons op, dan informeren wij u over de dan geldende tarieven van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Wij zullen dit dan aanvullend op uw factuur zetten.

7. Vanaf welke locaties vertrekt mijn cruise?

Inscheping in Nederland
Onze riviercruises die beginnen in Nederland, starten in Rotterdam, Amsterdam of Arnhem. Kiest u ervoor om met eigen vervoer naar het schip te gaan, dan raden wij u aan uw auto te parkeren in een parkeergarage of op een officiële parkeerplaats. Parkeren aan de kade wordt afgeraden in verband met de mogelijkheid van hoge waterstanden. Wij adviseren u graag als volgt.

Arnhem
De inscheping in Arnhem vindt doorgaans plaats aan de Rijnkade tussen de John Frostbrug en de Nelson Mandelabrug of aan de Nieuwekade even boven de John Frostbrug. Hier kunt u gebruik maken van de parkeergarages in de omgeving:
- Parkeergarage Q-park, Broerenstraat 51;
- Parkeergarage Musis, Velperbinnensingel 2;
- Parkeergarage Rozet, Langstraat 10.

Rotterdam
Wanneer de inscheping plaatsvindt aan de Boompjeskade adviseren wij u te parkeren in één van de parkeergarages in de omgeving:
- Parkeergarage Oude Haven, Burg. van Walsumweg 718;
- Parkeergarage Westblaak, Hartmansstraat 35;
- Parkeergarage Erasmusbrug, Willemsplein 2;
- Parkeergarage World Port Center, Wilhelminakade 981.
De inscheping kan ook plaatsvinden aan de Piet Smitkade. U kunt dan gebruik maken van parkeergarage Veranda, Siem Heidenstraat 6. Indien de inscheping plaatsvindt aan de Oosterkade adviseren wij u gebruik te maken van Parkeergarage Oude Haven, Burg. Van Walsumweg 718.

Amsterdam
De inscheping vindt in de regel plaats aan de Piet Heinkade, Ruijterkade of Javakade. Hier is geen parkeergelegenheid. Mocht u uw auto willen parkeren voor de duur van de reis, dan adviseren wij u dat te doen in één van de parkeergarages in de omgeving, bijv. Parking Centrum Oosterdok, Oosterdoksstraat 150.

Inscheping in het buitenland
Indien de inscheping in het buitenland plaatsvindt, reist u via een centraal opstappunt in Nederland. Voor de Donau-, Rijn- en Elbecruises zijn dat Veenendaal of Babberich en voor de Seine- en Rhônecruises zijn dat Gilze of Rotterdam. Voor de Oostzeecruises is dat Hengelo. Graag geven we u meer informatie over de parkeermogelijkheden.

Gilze-Tilburg, hotel Van der Valk*:
Uitsluitend wanneer u hier de avond voor vertrek een overnachting boekt, kunt u uw auto hier de gehele reis gratis parkeren, aan de zijkant van het hotel. U boekt al een 1- of 2-persoonskamer v.a. € 89,- per nacht o.v.v. Friendship Cruises**.

Klein Zwitserland 8
5126 TA Gilze
0161-45 49 51
A58, afslag 12

Veenendaal, hotel Van der Valk*:
Uitsluitend wanneer u hier de avond voor vertrek een overnachting boekt, kunt u uw auto hier de gehele reis gratis parkeren. U boekt een overnachting met 12,5% korting o.v.v. Friendship Cruises**.

Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
0318-799 060
A12, afslag 23

Station Veenendaal NS de Klomp:
Hier kunt u uw auto gratis parkeren voor de duur van de reis aan de Dokter Hoolboomweg.

Babberich, restaurant 't Centrum:
Wanneer u met eigen vervoer naar Babberich reist kunt u hier voor de gehele duur van de reis uw auto parkeren tegen een kleine vergoeding van ca. € 3,00 per dag, ter plaatse contant te betalen (niet overdekt, eigen risico).

Dorpstraat 78
6909 AN Babberich
A12, afslag 30

Hengelo, hotel Van der Valk*:
Uitsluitend wanneer u hier de avond voor vertrek een overnachting boekt, kunt u uw auto hier de gehele reis gratis parkeren. U boekt al een 1- of 2-persoonskamer standaard v.a. € 97,- per nacht, incl. ontbijt o.v.v. Friendship Cruises**.

Bornsestraat 400
7556 BN Hengelo
074-800 0800
A1, afslag 30

Rotterdam, Metrostation Capelsebrug:
Bij Metrostation Capelsebrug kunt u uw auto gratis parkeren voor de duur van de reis (niet overdekt, eigen risico).

*Wanneer u niet in het hotel logeert staat de hoteldirectie het niet toe dat u daar uw auto parkeert. Hotel Van der Valk maakt gebruik van een slagboom en een uitrijkaart.
**Kijk bij uw desbetreffende reis voor meer informatie.

U kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om u weg te laten brengen naar één van onze opstappunten. Tevens bieden wij ook Taxiservice aan.

8. Wat is de vertrektijd van mijn cruise?

Wanneer u in Amsterdam, Rotterdam of Arnhem inscheept, vindt de inscheping doorgaans plaats tussen 15:00 uur en 17:00 uur ’s middags. Tijdens de Kerstcruises is dit doorgaans tussen 09:00 uur en 11:00 uur ’s morgens.

Wanneer u per Comfort Class touringcar naar het buitenland vertrekt om daar in te schepen, dan zijn de richtlijnen qua vertrektijden, onder voorbehoud van wijzigingen, als volgt:

Hengelo, hotel Van der Valk 07.30 uur
Veenendaal, hotel Van der Valk 08.00 uur
Veenendaal, station NS De Klomp 08.15 uur
Babberich, Restaurant `t Centrum 09.00 uur
Rotterdam, metrostation Capelsebrug 08.00 uur
Gilze-Tilburg, hotel Van der Valk 09.00 uur

9. Mag ik mijn rollator / rolstoel meenemen / gebruiken aan boord?

Alleen wanneer u ons bij reservering heeft laten weten dat u van een opvouwbare rolstoel of rollator gebruik maakt, mag deze mee op reis. Het meenemen van een elektrische scootmobiel is sterk afhankelijk van de regels per rederij en onder voorbehoud. Het aantal toegestane rolstoelen / rollators is per afvaart strikt gelimiteerd in verband met de veiligheid aan boord en het comfort voor de medereizigers, zodat u verplicht bent om dit bij boeking aan ons te melden. Meldt u dit niet, dan kan dit te allen tijde het ontbinden van de reisovereenkomst tot gevolg hebben, zonder recht op restitutie. De gebruiker moet self-supporting zijn. Vanwege voorgenoemde redenen is het niet toegestaan om de rolstoel, scootmobiel of rollator aan boord te gebruiken, deze wordt voor u geparkeerd op het Zonnedek. Zodra u ergens aan wal gaat, staat deze uiteraard weer tot uw beschikking. Neemt u een rollator of rolstoel mee op reis, dan is het niet mogelijk om vooraf (een) excursie(pakket) te boeken. Wilt u met uw rolstoel of rollator deelnemen aan een excursie, vraag dan even aan de bemanning of die excursie ook bij u past. Dat voorkomt teleurstellingen. Een elektrische rolstoel is in het geheel niet toegestaan.

10. Wat is de boordtaal?

Voor onze luxe riviercruises werken we samen met internationale rederijen. Voor alle rederijen, of dat nu Nederlandse, Duitse of Zwitserse rederijen zijn, geldt dat de bemanning steeds meer bestaat uit mensen uit o.a. Roemenië, Indonesië, Filippijnen en steeds minder uit Nederlandse bemanning. In Nederland zijn helaas geen mensen meer te vinden die op een luxe hotelschip willen werken. Op de meeste schepen zijn er nog wel 1 of 2 Nederlandssprekende bemanningsleden aanwezig. Deze internationale bemanning is heel vriendelijk, heeft een goede dienstverlenende instelling en wilt u alle mogelijke service geven aan boord, daarnaast doet ze ook haar best om Nederlands te spreken. Mocht u nu tegen een taalprobleem aan lopen in het restaurant of in uw cabine, schroom dan niet even contact op te nemen met uw cruiseleader, want hij / zij kan u hierbij zeker assisteren.
De taal waarin aan boord mededelingen worden gedaan, is doorgaans Duits of Engels. Indien het schip geheel voor Friendship Cruises passagiers is gereserveerd, zullen mededelingen in het Nederlands worden gedaan.

11. Kan ik een 2-persoonstafel in het restaurant reserveren?

Uw wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar zijn gemaakt, worden door onze organisatie doorgegeven aan de betreffende relatie. Wij kunnen deze echter niet garanderen. Ook het feit dat u via internet bij boeking preferenties kunt opgeven, betekent zoals gezegd geen garantie. In veel gevallen zijn wij en u afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener. De eventuele meerkosten voor het realiseren van de preferentie dient u vaak ter plaatse af te rekenen.
Bovenstaande geldt ook voor een 2-persoonstafel in het restaurant. Vooral bij een volledige bezetting is er vaak niet voldoende ruimte om 2-persoonstafels te creëren.

12. Hoe is de tafelindeling aan boord geregeld?

Voor onze gasten hebben we nadrukkelijke voorkeur voor een vrije tafel-indeling. De gasten kunnen zelf kiezen bij wie ze aan tafel gaan zitten. Veel passagiers geven aan niet gebonden te willen zijn aan een vaste indeling. Ze maken graag met meer mensen kennis en willen niet de hele reis ‘vastzitten’ als het niet zo klikt met tafelgenoten. Uiteraard begrijpen we dat het voor de bediening gemakkelijker is om te werken met een vaste tafelindeling vanwege de (dieet)wensen van de passagiers. De vrije tafelindeling kan derhalve ook als volgt georganiseerd worden: een vaste tafelindeling per dag. Men kiest ’s morgens een plaats bij het ontbijt. Waar men ontbijt, daar luncht en dineert men ook. De volgende dag kan men weer een andere tafel kiezen.
Friendship Cruises reserveert graag een aparte tafel in het restaurant voor haar cruiseleader en medewerkenden. Zo kan de reisleiding overleg plegen tijdens de maaltijden. De voorkeur gaat uit naar een centrale tafel, zodat de reisleiding ook de groep kan overzien.

13. Heeft mijn cruise reeds gegarandeerd vertrek?

Uiteraard stellen wij alles in het werk om, het liefst al in een zo vroeg mogelijk stadium, een dusdanig aantal passagiers op onze cruises te boeken waardoor het vertrek van deze afvaart kan worden gegarandeerd. Het moment dat deze beslissing wordt genomen, is onder meer afhankelijk van de met de rederij afgesproken tijdstippen waarop de niet verkochte voorraad cabines moet worden teruggegeven. Deze datum is voor elke cruise verschillend. Mocht u willen weten of uw cruise al gegarandeerd doorgaat, vraag dit dan gerust na, dan kunnen wij u informeren of dan wel wanneer wij u uitsluitsel kunnen geven.

14. Wat is de betaalmethode aan boord?

Of betalen met contant geld, een pinpas en / of een creditcard mogelijk is aan boord, verschilt per schip. Bij boeking informeren wij u graag naar de beschikbare betaalmethoden aan boord van het schip waar uw cruise mee wordt uitgevoerd.

15. Wat is de dresscode aan boord?

Uiteraard is de kledingkeuze afhankelijk van het jaargetijde waarin u op reis gaat. Wij raden u aan om comfortabele casual kleding mee te nemen. Wanneer u in de zomer op reis gaat, vergeet dan niet ook wat warmere kleding mee te nemen voor de wat koelere dagen en avonden. Voor zonnige dagen is het raadzaam een zonnebril of een zonnehoed bij u te hebben. Goede, gemakkelijk zittende (wandel)schoenen kunnen goed van pas komen bij een excursie of bezoek aan een stad.
Tijdens de diners aan boord kunt u informeel gekleed gaan. Badkleding, korte broeken en dergelijke worden echter tijdens de maaltijden in het restaurant niet op prijs gesteld. Tijdens het feestelijke Captains Dinner stelt de bemanning van het schip het op prijs wanneer u formeel gekleed gaat. Hierbij kunt u denken aan het ‘tenue de ville’. Voor een dame kunt u denken aan een nette rok of pantalon met een blouse of blazer. Voor de heren geldt dat zij een nette pantalon met overhemd dragen en eventueel een stropdas. Een kostuum voldoet uiteraard ook, maar hoeft zeker niet. Het Captains Dinner is geen galadiner, galakleding is dus ook niet van toepassing, maar het mag natuurlijk best iets feestelijks zijn. Tijdens een Kerstcruise hebben de diners doorgaans nog een extra feestelijk karakter. Houd u hier alstublieft rekening mee bij het inpakken van uw koffer.

16. Ligt het schip dicht bij het centrum?

Helaas lukt het ons niet altijd meer om in het centrum van elke stad af te meren. Er zijn meer schepen dan steigers en kades beschikbaar op A1 locaties in o.a. Bonn, Keulen, Düsseldorf en Koblenz langs de Rijn. Maar ook op de Donau ontstaat deze situatie. Het ontwikkelen van nieuwe aanlegkades, steigers, door de lokale autoriteiten in de steden langs o.a. de Rijn en de Donau houdt geen gelijke tred met de groei van het aantal schepen op de rivieren van Europa. Soms lukt het ons wel om in het hartje van de stad af te meren. Keulen is een mooi praktijkvoorbeeld, onze voorkeur gaat uit naar afmeren bij de Altstadt. De lange Konrad Adenauer Ufer biedt gelukkig veel aanleglocaties, zoals de Bastei, de Altstadt zelf en het Chocolademuseum. Soms krijgen we een ligplaats toegewezen aan de overkant, aan de Kennedy Ufer. De loopafstand van bijv. het Chocolademuseum of de Bastei naar de Keulse Dom, bedraagt ongeveer 15 minuten. Dat geldt ook voor de Kennedy Ufer, echter in dat geval loopt u via de brug naar de andere kant van de stad i.p.v. langs de kade naar de Dom. Op de keus van de ligplaatsen heeft noch Friendship Cruises, noch de rederij invloed. De uiteindelijke afmeerlocatie wordt bepaald door de lokale havenmeester.
Vanwege het beperkte aantal ligplaatsen kan het voorkomen dat hotelschepen naast elkaar liggen afgemeerd aan de kade of steiger. Ook dit bepaalt de havenmeester. Door het naast elkaar afmeren van de hotelschepen kan er sprake zijn van minder uitzicht en / of privacy in uw cabine. In sommige gevallen dient u dan door of over het naastgelegen schip te ontschepen. Mogelijk kan er ook sprake zijn van geur- en / of geluidsoverlast.
Wijzigingen in het vaarschema om nautische redenen, daar vallen ook aanlegplaatsen onder, zijn voorbehouden.

17. Wat is het verschil tussen Economy-cabines en reguliere cabines?

Graag maken wij u erop attent dat de machinekamer zich doorgaans achterop het schip bevindt. Om deze reden is geluid en / of trilling (mogelijk) het meest te ervaren in de cabines achterin het schip. Op de meeste schepen bieden wij zogenoemde Economy cabines aan, waarvoor een lagere prijs wordt berekend vanwege de ligging. Verder zijn de Economy-cabines qua grootte en faciliteiten identiek aan de reguliere cabines.



















Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.