Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Friendship Cruises hecht veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. We zijn voortdurend op zoek naar de juiste balans tussen People, Planet en Profit. Wij bieden onze passagiers enkel riviercruises aan boord van luxe 4- en 5-sterren***** hotelschepen aan. Schepen die volgens de laatste technieken zijn gebouwd. Elk nieuw schip dat gebouwd wordt, bevat innovaties die de passagiers meer comfort, luxe en veiligheid bieden. Tevens is het aspect duurzaamheid belangrijk bij het ontwerp en de bouw van hotelschepen. 

Graag lichten we een tipje van de sluier op voor wat betreft de (technische) innovaties die kenmerkend zijn voor de hotelschepen die nieuw worden gebouwd. Deze innovaties maken uw verblijf aan boord extra comfortabel en luxe, terwijl u ook nog eens de zekerheid heeft uw vakantie op een maatschappelijk verantwoorde wijze door te brengen. “Elk volgend schip moet beter”, luidt het credo. 

  • De allernieuwste hotelschepen beschikken over een 'speedlog' aan boord. Dit apparaat meet de snelheid ten opzichte van het water en niet ten opzichte van de bodem. Hierdoor krijgt men meer informatie over de stroming van het water en kan het vaargedrag worden geoptimaliseerd. Ook is er een 'Eco Fuel Pilot' aan boord die de belasting, het toerental en het brandstofverbruik van de motoren meet en ze op basis van deze gegevens zo gunstig mogelijk laat draaien. 
  • Veel rederijen stappen over op een schonere brandstof, bijvoorbeeld Shell GTL Fuel Marine. GTL is een brandstof die de emissiewaarden rijkelijk naar beneden brengt en toch een directe vervanging biedt voor de huidige brandstof. Een vervanging van de motoren is hiervoor dus niet nodig. 
  • Hotelschepen beschikken over akoestische, brandwerende en thermische isolatie in de cabines, de keuken, de salon en de machinekamer voor extra comfort, veiligheid en duurzaamheid.
  • Door een flexibele ophanging van de voortstuwing in een rubberframe, is de aandrijving geluids- en trillingsarm. Hierdoor kunnen hotelschepen ook ’s nachts geruisloos doorvaren, in plaats van steeds te moeten aanleggen als de passagiers slapen. 
  • De cruisescheepsbouw houdt veelal vast aan een luxe uitstraling en kiest daarom voor hoogwaardige roestvaststalen producten. Dat biedt comfort, ziet er luxer uit en is bovendien sterk en duurzaam.
  • Door het gebruik van osmosewater (water dat via een membraam wordt gefilterd tot zuiver water) in de vaatwassers en wasmachines aan boord, kan men met minder sop werken, is er minder kalkaanslag in de machine, kan men op een lagere temperatuur wassen en verlengt men de levensduur van zowel het linnengoed en het servies als van de machines zelf.
  • Hogedrukwatermistbrandblussystemen zorgen op veel schepen voor absolute brandveiligheid. Volgens de internationale (zeer strenge) regelgeving moet elke brand op een schip binnen zeer korte tijd onder controle zijn. Door de hogedrukmistsprinklers wordt water met een enorme kracht verneveld en verspreid. Deze fijne nevel zorgt direct voor snelle afkoeling en het ontneemt zuurstof aan de vuurhaard zodat verdere vuurontwikkeling wordt voorkomen. Bovendien beperkt men met deze ‘mist-techniek’ de waterschade.
  • Een conventioneel toilet gebruikt wel vier tot vijf liter water om door te spelen. Een vacuümsysteem volstaat met ongeveer een kwart hiervan, namelijk zo’n 1,2 liter. Op deze manier wordt een aanzienlijke waterbesparing behaald. Dat het gebruikte water aan boord wordt verzameld én gezuiverd, betekent bovendien minder vervuiling voor de omgeving. Al het afvalwater uit toiletten, wasbakken en douches spoelt naar een centraal verzamelpunt. Van daaruit verdwijnt het in een daaronder geplaatste afvalwaterbehandelingsunit. Na reiniging, volgens de International Maritime Organisation (IMO), wordt het geloosd in de rivier. Gemiddeld per schip gaat dit toch over zo’n 35.000 liter water per dag dat schoon weer overboord wordt gezet. 
  • Een belangrijke trend is de vraag naar energiezuinige of zelfs energieneutrale installaties. Door bijvoorbeeld de toepassing van zonnepanelen, heat-pipes en LED-verlichting valt er veel energie te besparen. Tevens wordt er meer gebruik gemaakt van walstroom op de momenten dat het hotelschip ligt afgemeerd aan de kade; dit vergroot de kans op verbruik van groene stroom.      

 


Een moment geduld, de beschikbare cruises worden geladen.